Hej Mindhelper
I weekenden var jeg min kæreste utro, jeg har vildt dårlig samvittighed… jeg fortaler ham det med det samme, han var selvfølgelig helt knust, men han er villig til at tilgive mig fordi han elsker mig så højt… men jeg har behov for at tænke over alt hvad der er sket, så derfor tager vi er pause fra hinanden, jeg ved ikke om det nogensinde kan blive det samme når der sker sådan noget, og derfor ved jeg ikke om jeg skal blive i det her forhold og give det en chance eller om jeg skal forlade ham. Det skal siges at vi har kendt hinanden i næsten 8 måneder men har været kærester i 3 måneder, hele min familie holder så meget af ham, og vil bare gerne have at jeg er sammen med ham.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre i den her situation
Knus en splittet pige

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder som om, at du er rigtigt meget i tvivl om, hvad der skal ske med dit parforhold. Derfor er jeg også super glad for at du har skrevet herind og delt det med os.
Der kan være rigtigt mange grunde til, at man er sin kæreste utro. Og når det er sket, så kan det sætte gang i en masse tanker og overvejelser om, hvad der så skal ske med forholdet. Det er ikke særligt nemt at skulle stå i. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du er lidt rundt på gulvet lige nu.
Tag pausen
Du skriver, at du har brug for at tænke tingene igennem, og det lyder som en rigtig fin idé. For det er meget få dage siden, at det hele er sket, og det er måske derfor lidt en choktilstand, du går rundt i lige nu? Altså hvor det hele er et stort virvar af følelser og tanker, som det kan være rigtigt svært at finde hoved og hale i. Det er helt okay, hvis du lige har brug for lidt tid til at tænke over tingene. Du kan eventuelt aftale med din kæreste, at i lige tager en pause på en uges tid til at tænke tingene igennem, inden i beslutter jer for, hvad der skal ske.
Det både okay at gå og at blive
Det lyder til, at dine tanker kredser meget om det her med, om det kan blive godt igen i forholdet, eller om du skal gå fra din kæreste. Der er ikke nogen rigtig eller forkert beslutning. Det er helt okay, hvis du gerne vil blive i forholdet, fordi du er glad for din kæreste og gerne vil se, om I ikke kan få det til at gå alligevel. Det er der mange par, som godt kan, selvom den ene har været den anden utro.
Det er også helt okay, hvis du mærker, at du egentligt hellere vil slå op med din kæreste. For man må altid gå fra en kæreste – også selvom ens familie er blevet glad for kæresten, og det måske egentligt er gået fint med forholdet. Det vigtigste er bare, at du vælger det, som føles rigtigt.
Snak med dem omkring dig
Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at snakke med nogle af dem omkring dig om, hvordan du har det. Det kan nemlig være rigtigt rart, hvis man går igennem en slags krise, hvor det hele er lidt noget rod. Så kan det nemlig være godt at have et sæt ekstra øjne på ens problem, fordi det kan være med til at give lidt mere overblik i alle de tanker, som måske flyver rundt i hovedet på dig lige nu. Så måske er der en i din omgangskreds, som du vil kunne snakke med? Det kunne være en forældre, en god veninde eller måske en yndlingslærer. Det er ikke så vigtigt, hvem det er – bare det er en, som du er tryg ved.
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med en, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale dig Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det, der lige fylder. De er super søde og helt vant til at snakke med unge, som er i tvivl om deres kæresteforhold. Det er gratis, du kan være helt anonym og deres frivillige skal nok sørge for, at det bliver en rar oplevelse for dig.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig, og det kommer til at gå rigtigt godt med dig, uanset hvad du vælger. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper