Hej,
Mig og min kæreste slog op i februar og siden da har jeg været ked af det hver dag. Vi havde næsten været sammen i 3 år, så han har betydet alt for mig. Føler mig træt af alt, ked af det og har ikk overskud til at tage nogle simple beslutninger. Er bange for at jeg er ved at få en depression og ved ik hvad jeg skal gøre?
Kan ikke sove om natten og tænker over alt hele tiden, endda bebrejder mig selv. Plejer altid at være glad og lykkelig, men tingene er ikke det samme efter mit break-up. Græder mig til søvne hver nat, og det er ikke fordi jeg vil have ham tilbage eller noget, er bare ked af det uden grund og ved ik hvad jeg skal gøre.
Håber i kan hjælpe.

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder som om, det har været super hårdt at være dig lige siden, du gik fra din kæreste. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du reagerer helt normalt
Hvor er jeg ked af det på dine vegne over, at du og din kæreste er gået fra hinanden efter, at I havde været sammen så længe. For det er super hårdt lige pludseligt ikke at skulle dele sin hverdag med et menneske, der ellers har været så stor en del af ens liv før. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du slet ikke er lige så glad og lykkelig, som du var før jeres break-up. Og at du faktisk er rigtigt ked af det for tiden, også selvom det er nogle måneder siden du og din kæreste gik fra hinanden.
Det er nemlig helt normalt at blive knust og rigtigt ked af det, når man slår op med sin kæreste. Specielt når man har været sammen med sin kæreste rigtigt længe, sådan som du havde. For som du selv skriver, så har ens kæreste betydet rigtigt meget for en så. Og når man slår op med sin kæreste, så mister man jo på en måde lige pludseligt det menneske, som har betydet så meget for en i så lang tid. Det gør hammerondt, og det kan gøre hammerondt rigtigt længe bagefter. Derfor tænker jeg også, at de ting du oplever lige nu med at være ked af det, træt og mangle overskud, er en helt normal reaktion på kærestesorger.
Man bruger nemlig rigtigt meget energi på at være ked af det, og så er der bare ikke den samme energi til at gøre alt muligt andet også, som der er, når man er glad. Men selvom det gør hammerondt lige nu, så bliver kærestesorgerne for det meste bedre med tiden. Og på et eller andet tidspunkt så holder det op med at gøre så ondt, som det gør lige nu. Måske du allerede nu oplever, at du er lidt mindre ked af det nu, end du var lige, da I slog op. Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre, er at give dig selv plads til, at det er rigtigt svært lige nu. Og så passe lidt ekstra godt på dig selv, mens det er svært. Hvis du vil have nogle råd til, hvordan du kan gøre det, kan du kigge i vores artikel om kærestesorger.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om, hvor ked af det du er lige nu? Hvis du ikke har det, så tænker jeg, at det kunne være en rigtigt god idé. Du skal nemlig ikke gå alene med det, når du er så ked af det. Derfor tænker jeg også på, om der er nogen i nærheden af dig, som du kan snakke med. Det kunne måske være dine forældre. For selvom man nogle gange glemmer det, så har ens forældre også været unge engang. Så måske dine forældre også har oplevet kærestesorger og ved, hvor ondt det gør. Måske de endda også har nogle råd til, hvad de gjorde, når de havde kærestesorger, som du måske også kan bruge.
Hvis du har en rigtigt god ven eller veninde, så kan du måske også snakke med dem. For det kan jo også være, at de kender til følelsen af at have kærestesorger. Om ikke andet så tænker jeg i hvert fald, de kender til følelsen af at være rigtigt ked af det. Og det kan nogle gange være rigtigt rart at vide, at man ikke er den eneste i verden, der har været så ked af det. Men at dem man har snakket med, faktisk har fået det godt igen, selvom de har oplevet at være rigtigt kede af det.
Snak med Headspace
Nogle gange kan det være rart nok at snakke med nogen, som man ikke kender om, hvordan man har det. Hvis du også har det sådan, så kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, som er rigtigt kede af det. Og de skal nok gøre alt, hvad de overhovedet kan for at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Snak med din læge, hvis det bliver ved
Jeg kan godt forstå, du kan blive lidt bekymret for, om du mon har en depression. For når man har været ked af det i lang tid, så kan man godt blive lidt bekymret for, om der mon er noget galt. Men lige nu tænker jeg ikke, at det er en depression, du kæmper med. For selvom det er lidt tid siden, du gik fra din kæreste, så er to måneder faktisk ikke så længe, når man tænker på, hvor lang tid I har været sammen. Derfor tænker jeg også, at det stadig er helt naturligt, at du er hammer ked af det lige nu.
Men hvis du bliver ved og ved med at være ked af det uden, at det går over. Eller hvis din tristhed bliver værre, så er det en god idé lige at smutte forbi og tage en snak med din læge. For så kan det godt være et tegn på, at du måske har brug for lidt hjælp til at komme på benene igen. Og den hjælp kan din læge hjælpe dig med det finde.
Kærestesorg er rigtigt hårdt, og det kan gøre ondt i rigtigt lang tid. Derfor håber jeg også, at du kan finde lidt inspiration til, hvad der kan gøre det lidt lettere i den artikel, jeg linkede til i starten. Og så krydser jeg fingre for, at det snart bliver lidt nemmere at være dig igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper