Hej Mindhelper,
Jeg er en frisk og udadvendt fyr på 20 år, og jeg har stort set ikke andet end kærlighed på hjernen. Det nok fordi at jeg ikke har haft en kæreste før, og jeg vil vildt gerne finde kærligheden men jeg føler bare at det altid går galt for mig, og jeg føler mig meget usikker på mine egne følelser, og er virkelig dårlig til at forstå når nogen flirter med mig.
Når jeg er sammen med familien i byen får jeg ofte at vide at der er nogle piger/ kvinder der kigger på mig og det er ikke noget jeg lægger mærke til. Til gengæld når jeg ryger ned i kkulælderen føler jeg at jeg ikke er god nok til at nogen vil holde nok af mig til at elske mig og og blive min kæreste og at de (pigerne/ kvinderne) bare ungår mig.
Det er vildt frustrerende og jeg bliver ofte ked af det fordi jeg ved ikke hvad jeg gør forkert, og bliver også ked af det når jeg ser andre par fordi jeg kommer til at føle mig alene og ensom.
Jeg vil virkelig have noget hjælp fordi føler ikke at jeg bliver taget seriøs på dette emne, hvad kan jeg gøre?
– J

(20 år)
Kære J
Man kan komme til at føle sig rigtigt usikker på sig selv, når det med kærligheden ikke rigtigt vil lykkedes for en. Derfor er jeg også super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det skal nok lykkedes
Jeg kan sagtens forstå, at tanken om kærlighed fylder meget for dig for tiden. For det er en rigtigt rar tanke at finde en, som man er glad for, og som man kan dele livet med. Og jeg tror, der er mange singler, der kan genkende det med, at drømmen om at finde kærligheden nærmest fylder alt i perioder. Men lige så rar og skøn som tanken om kærlighed kan være, lige så frustrerende kan den også være.
For når man bare rigtigt gerne vil have en kæreste, så kan det gøre ondt, når der ikke rigtigt sker noget på den front. Og man kan ende med at blive rigtigt usikker på sig selv og begynder at tvivle på, om det mon er en selv, der er noget i vejen med. Det er overhovedet ikke rart at have det på den måde. Men du skal vide, at det slet ikke er unormalt ikke at have haft en kæreste endnu, når man er 20. Og når jeg læser dit brev, så synes jeg, du virker som en rigtigt sød og tænksom fyr. Så jeg er næsten sikker på, du nok skal finde en kæreste en dag.
Udfordr de negative tanker
Du skriver, at nogle gange når du ryger ned i kuldkælderen, så får du tanker om, at du slet ikke er god nok til, at der nogensinde er nogen, der vil kunne elske dig. Det er en super hård tanke at få. Men det er slet ikke unormalt at blive ramt af den slags tanker, når man er i kuldkælderen. For vores tanker bliver farvet af det humør, vi er i. Så når man er i en periode, hvor humøret er helt i bund, så bliver ens tanker også mere negative og håbløse.
Derfor er det også mega vigtigt at prøve at huske sig selv på, at selvom de tanker kan føles meget virkelige, så er de bare tanker. Og de er farvet af, at man er i dårligt humør og behøver slet ikke have noget med virkeligheden at gøre. Derfor kan det også nogle gange hjælpe at prøve at udfordre de tanker lidt, når man har det på den måde. Det kan du læse mere om, hvordan du kan gøre i vores artikel om at udfordre negative tanker om sig selv
Tag det første skridt
Hvis man gerne vil finde en kæreste, så kan man nogle gange være nødt til at være den, der tager initiativet. Det kan for eksempel være at prøve at tage kontakt til hende den søde fra klassen eller studiet og se, hvad det kan udvikle sig til. Eller det kan være at prøve at invitere den der veninde ud, som man egentligt længe har syntes, var lidt sød.
For som du selv skriver, så kan det nogle gange være mega svært at regne ud, hvornår den anden er interesseret. Og du er slet ikke den eneste, der har det på den måde. Derfor kan man nogle gange godt lidt ende med at danse rundt om den varme grød, fordi der ikke rigtigt er nogen, der tør at tage det første skridt.
Det kan være super skræmmende at være den, der skal tage det første skridt. For når man gør det, så er der altid en risiko for at blive afvist. Og tanken om at blive afvist er der ikke nogen mennesker, der synes, er særligt rar. Men hvis man ellers gør det på en ordentlig måde og respekterer et nej, så bliver de fleste bare glade for at blive inviteret ud og tager det som et kompliment, selvom de måske ikke er interesserede. Og jo flere gange man øver sig i at tage initiativet, jo lettere bliver det.
Kærligheden kan være super frustrerende og svær. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke med at finde kærligheden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper