Hej med jer…
Jeg har et lille problem…. jeg har det sidste år haft stærke følelser for den her fyr der går i min klasse og jeg ved at han også kan lide mig… (vi har haft snakken flere gange) men siden jeg lige er blevet færdig med folkeskolen og vi skal hver vores vej er vi lidt bange for at der sker noget med os…. det er den ene ting….
den anden ting er at vi var til galla for leden (med klassen), og jeg var lidt ked af det hele fordi vi alle skulle sige farvel så han hev mig til siden og vi snakkede lidt…. jeg fortryder virkelig at jeg ikke lavede et move den aften for vi sad bare og stirrede på hinanden… vi ventede vel begge på at den ene skulle gøre noget men jeg var for bange for en afvisning… vær sød at hjælp mig.
hilsen pigen med chrus’et

(Pige, 15 år)
Kære pigen med chrus’et
Det med kærligheden er aldrig helt nemt. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det kan godt være lidt nogle dilemmaer man lander i, når man er forelsket.
Kærlighedsdilemmaet
Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener, når du skriver, at i er bange for, at der sker noget med jer? Er det fordi i er lidt nervøse for, at det ikke giver mening at indlede noget, fordi i alligevel skal i forskellige retninger nu? Hvis det er det, så kan jeg sagtens forstå, at det er noget, som i er nervøse for. For det er selvfølgelig rigtigt svært, hvis man er super forelsket og så bliver skilt ad – lige når det var begyndt at blive mere seriøst. Og så kan man sagtens beslutte sig for, at det vil være mest fornuftigt, så at holde sig til at være venner, så man ikke får sit hjerte knust.
Men samtidigt tænker jeg også, om det måske er risikoen værd, at prøve det af alligevel? Vil i måske fortryde det, hvis i aldrig prøver at lave et move? Det virker i hvert fald til, at i begge to virkeligt har meget lyst til at prøve det af og holder rigtigt meget af hinanden. Risikoen for at man bliver såret er der desværre altid, når det kommer til kærlighed. Men til gengæld er der også chancer for, at det bliver super dejligt. Og selvom det måske ikke kommer til at være jer to for evigt, så kunne det måske være jer to lige nu? Måske skal videre på forskellige uddannelser eller noget andet her efter sommeren, men så er der måske stadigvæk mulighed for, at i vil kunne mødes i weekenderne, hvis i har lyst til det?
Bliver man afvist?
Jeg tænker ikke, at du får en afvisning, hvis du laver et move. Det lyder til, at i begge to er ret sikre på, at i er vilde med hinanden. Men jeg kan sagtens forstå, at det er super svært at tage det første skridt. For det er en mega sårbar situation at stå i. Og han har det sikkert på helt samme måde som dig. Men nogle gange, så kan det være en god idé, at være lidt ekstra modig og så prøve at glemme den nervøse stemme i baghovedet.
Måske kan du invitere ham hjem til dig i sommeren, så det bare er jer to sammen? Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere, end hvis der er andre fra ens klasse omkring en. Og så har du god mulighed for, at mærke efter hvornår stemningen er der mellem jer og du er klar til at lave et move. Hvis han ikke når det før dig, selvfølgelig.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle gode veninder, som er gode at snakke med? For hvis du har det, så kan du måske prøve at snakke lidt med dem om dine bekymringer. Det kan nemlig være super rart at have nogle at dele sine bekymringer med, når man står i lidt et dilemma. Også bare for at få et pusterum for alle de tanker, som måske rumsterer i hovedet på en. Så kan i prøve at snakke lidt om, hvad der kunne være godt for dig. Og hvordan søren, man lige bygger modet op til at tage det første skridt. Måske kunne det være rigtigt rart for dig?
Det med kærligheden kan bare være så mega svært, men jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig og ham.
De bedste hilsner fra en Mindhelper