Hej Mindhelper
Jeg går på efterskole og har gjort det i 3-4 måneder nu.
I starten af året mødte jeg den her søde men meget generte dreng. Vi var meget samme, og jeg var sådan set den eneste han snakkede med. Efter første elevfest var vi hjemme hos en af mine veninder, hvor vi låg sammen hele natten. Vi puttede, og rørte hinanden (ikke seksuelt) men havde næsten ikke noget tøj på. Men det var hyggeligt, og der var noget mellem os. Det betød virkelig noget. Men lige pludselig opdagede pigerne ham. De flotte mega lækre piger. Specialt en af mine flotte gode veninder. Han har lidt glemt mig, men jeg har respekteret at jeg er vanvittig forelsket i ham. Men han er sammen med hende min veninde hele tiden. Og jeg græder og græder. Fordi det ene minut føler jeg mig special og derefter forsvinder det igen. Jeg følte virkelig at der var noget mellem os. Jeg har en fornemmelse af vi skal ende sammen. Jeg har spildt 1000 tårer på ham. Det værste ved det er at han er en virkelig god fyr. Han gør mig virkelig glad, specialt i starten af året. Jeg holder vanvittig meget af ham. Aner ikke om han ved det, jeg tror måske godt han kan fornemme det. Jeg har en veninde som jeg snakker med det omkring. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg er trist 24/7

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Sikke en svær kærlighedssituation du står i lige nu. Det er så mega hårdt, hvis man er forelsket i en, som ikke gengælder ens følelser. Derfor er jeg også virkeligt glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det.
Besværlig kærlighed
Det lyder til, at dig og ham havde en rigtig god forbindelse i begyndelsen af efterskoleåret, men nu har han trukket sig. Det er mega ærgerligt for det lyder til, at i var gode sammen. Men nu er det mere din veninde, som han bruger tiden med. Jeg kommer til at tænke på, om ham og din veninde er begyndt at date/være kærester endnu? Eller om de bare er venner? Hvis de stadigvæk mest er venner, så er der måske stadig chance for, at du kan melde dig på banen? Med det mener jeg, at du kan vise ham, at du også er interesseret i ham og gerne vil ham. For måske er han slet ikke sikker på, at det kunne være en mulighed, at være sammen med dig? Hvis han er en meget genert type, så er det nok også nødvendigt, at du selv tager skridtene og får ham til at forstå, at du er vild med ham.
Der er selvfølgelig også en risiko for, at han er blevet vild med din veninde i stedet. Det er mega hårdt. Og jeg kan sagtens forstå, hvis det gør dig super ked af det. De fleste af os kommer til at opleve ulykkelig forelskelse på et tidspunkt. Og hvis det viser sig, at du er ulykkeligt forelsket i ham, så er der nok ikke så meget andet at gøre end at passe godt på dig selv indtil forelskelsen går over. Og det skal den nok gøre. Forelskelser går over med tiden, selv de helt store og vanvittige – selvom det måske kan føles som om, at man aldrig bliver glad igen. Du kan prøve at læse vores artikel om ulykkelig kærlighed. Der står nemlig en masse råd til, hvordan man kan komme videre. Det er sikkert svært for dig, at prøve at undgå ham, når i går på efterskole sammen. Men måske kan du prøve at distrahere dig selv lidt fra forelskelsen ved at lave en masse sjove/hyggelige ting sammen med dine veninder. Hvis man kan få sine tanker over på noget andet, så mærker man ikke så meget de triste tanker. Og det kan måske gøre perioden med kærestesorger lidt nemmere.
Kan du snakke med ham?
Hvis du synes det kunne være rart, så kan du jo overveje at snakke med ham om, hvordan du har det. Det kan være enormt sårbart og svært at tage sådan en samtale. Men nogle synes det kan være rart, at få tingene sagt, så man ved hvordan den anden person har det med det. Hvis i stadigvæk snakker godt sammen og han er en god fyr, så kan han måske godt rumme, hvis du fortæller ham, hvordan du har det? Du kan jo sige til ham, at du gerne vil have, at i kan snakke fortroligt sammen. Du må prøve at mærke godt efter i maven, hvad du synes kunne være rarest.
Søg støtte hos dine veninder
Det lyder til, at du har en god veninde, som du snakker med om det hele. Det er jeg rigtig glad for at høre, for det kan nemlig være en kæmpe hjælp og støtte, når man går igennem noget svært. Derfor er det også en rigtig god idé, at blive ved med at kunne snakke om de svære ting, men også lave en masse andre hyggelige, sjove ting, som kan få jer til at grine og tænke på noget helt andet.
Det kan være mega hårdt, at være forelsket. Men jeg håber at du har kunne bruge nogle af mine råd til noget.Og så krydser jeg fingre for, at du snart kommer ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper