Hej Mindhelper
Min ekskæreste og jeg var kærester i 7-8 måneder med langt flere nedture end opture. Det var et virkelig giftigt forhold med alt for mange uvenskaber, som detsværre gik udover vores fællesvenner. Vi blev ved, med at give det en chance, men til sidst virkede det ikke mere. Vi valgte at gå fra hinanden og har været det i nu 5-6 måneder. Vi har kunne, få det til at fungere i dagligdagen bare at være venner, men de første 3 måneder, af det her venne-halløj, var vi stadig sammen derhjemme alene og seksuelle med hinanden. Der skete så bare det, at han fik nok af det. Han havde brug for tid til sig selv, men bad mig vente på ham. Det gjorde jeg, men så fik jeg nok. Jeg gider ikke vente mere, men alligevel tænker jeg på ham hele tiden. Vi taler stadig sammen, men hvis vi er alene, ses vi kun udenfor. Han siger han har brug for tid, hans hovde er helt ude af den pt. og han skal muligvis have psykolog hjælp. Jeg ved han ikke lyver for mig, for modsat mange andre drenge, så er han en rigtigt god dreng. Men jeg vil så gerne komme over ham, men jeg kan oprigtigt ikke. Jeg savner ham og vores minder hele tiden. Jeg har læst ALLE jeres breakup-råd, og intet som i INTET virker. Hjælp:((

(18 år)
Kære Du
Det kan være rigtig svært at gå igennem et break-up. Og når man stadig savner det man havde med sin ekskæreste, kan det føles som om, at det aldrig vil kunne blive bedre. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er frustrerende
Du skriver at du stadig savner din ekskæreste, og de minder i havde sammen. Og at du ikke føler, at du kan komme over ham, selvom du har læst en masse råd til, hvordan man kommer igennem et breakup.
Først vil jeg starte med at sige, at det er helt normalt, at det kan tage lang tid at komme sig over en ekskæreste. Også selvom man prøver en masse tips og tricks for at komme af med de svære breakup følelser. Men jeg kan sagtens forstå, hvis det kan føles mega frustrerende stadig at gå rundt med kærestesorger efter 5-6 måneder. Det er nemlig lang tid at gå rundt med de svære følelser. Og det kan kræve meget energi. Så jeg forstår godt, at du gerne vil finde en løsning, så du kan komme af med de følelser.
Tanker om det, der var
Sommetider kan vi mennesker komme til at se fortiden “igennem rosenrøde briller”. Det vil sige, at når vi tænker tilbage på noget fra vores fortid, fokusere vi på de gode ting, og glemmer lidt alt det andet. Lidt ligesom når man bliver nostalgisk over at tænke tilbage på et godt barndomsminde. Så husker man kun de gode ting, og alle de andre kedelige eller trælse detaljer, lukker vores hjerne ude.
Det kan man også komme til at gøre med tidligere forhold – især hvis man stadig savner sin ekskæreste. Det er helt naturligt og okay at gøre, men det kan nogen gange hjælpe, hvis man har det rigtig svært i sit breakup at prøve at fakta-tjekke sine tanker lidt. Jeg bider f. eks mærke i, at du skriver, at der var flere nedture end opture i dig og din ekskærestet forhold. Så prøv at undersøge dine tanker, når du kan mærke savnet og minderne poppe op i dit hovede. Spørg f. eks dig selv: nu tænker jeg på denne her gode oplevelse mig og min ekskæreste havde, men hvad med alle de gange hvor vi var uvenner, eller hvor det ikke fungerede? Er det hele forholdet, eller kun de gode minder jeg savner lige nu? For nogen gange kan det hjælpe en at huske på, at der også var svære ting i forholdet. Og ofte er det netop de svære ting der gør, at man ender med ikke at blive sammen.
Giv slip
Som regel går kærestesorger over af sig selv, hvis man giver dem tid. Men andre gange, har man brug for at tage nogle aktive valg for at begynde at komme over sin ekskæreste.
Mange unge oplever, at de bliver nødt til at stoppe med at ses med deres ekskærester. For når man bliver ved med at se sin ekskæreste, kan det gøre, at man hele tiden går og river op i sit savn og aldrig rigtig oplever, at man kan have det godt uden at ses. Det kan gøre hammer ondt i starten, men de fleste oplever, at de hurtigt får lettere og lettere ved ikke at ses med deres ekskæreste. Og at de lige så stille begynder at kunne give slip på savnet og de svære breakup følelser. Så derfor tænker jeg, at det måske ville være en hjælp for dig at stoppe med at ses med din ekskæreste?
Tal med nogen om det
Når man går og tumler med breakup følelser, kan det være rart, at tale med nogen om det. Det kan nemlig gøre de svære ting lidt lettere at gå med, hvis man deler dem med nogen andre. Og det kan sommetider også hjælpe at få nogen andres syn på ens situation. Derfor tænker jeg, at det måske kunne være en hjælp for dig, at tale med nogen af de mennesker omkring dig om, hvordan du går og har det. Det kan være en forældre, en tante eller en sød veninde. Det er ikke så vigtigt hvem det er, så længe du får talt med nogen om det der fylder.
Tag fat i Headspace
Hvis man går og tumler med nogen svære tanker og følelser, kan det også være en hjælp, at tale med nogen ude fra. Her kan Headspace være et super godt sted at komme som ung. I Headspace sidder der nemlig en masse søde og dygtige frivillige, som gerne vil lytte på det der fylde hos netop dig. De er vant til at tale med unge om alle mulige forskellige problematikker – så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i. Du kan også være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så håber jeg at du finder en løsning, så du snart kan komme ud på den anden side af dit breakup.
De bedste hilsner fra en Mindhelper