Kære brevkasse
Jeg har et problem, jeg føler for at dele og få svar på.
Jeg har den mest fantastiske kæreste i verdenen, men jeg har kæmpe problemer med jalousien! Jeg kommer lige med nogle eksempler. Fx nu for bare 10 min siden da jeg kom hjem fra ham af, var det planen at vi skulle ringe og sige godnat (det plejer vi alle hverdage), men han skriver så at han lige ser film med sin mor og søster, og det gjorde mig rasende! Fordi jeg føler han kun er min, jeg vil ikke dele ham med hans familie, specielt ikke hans søster! Et andet eksempel er når jeg tænker på eller kommer til at nævne hans ekskæreste, så bliver jeg så jaloux at jeg bliver voldelig og slår ham.
Jeg ved han er sådan en person der har brug for luft og plads, men når han spørger “må jeg ikke tage ud med drengene?” Svarer jeg hurtigere end han når at spørge “NEJ!”.
Jeg ved at min tankegang og reaktioner er forkerte og at jalousien har taget overhånd, men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Mvh jaloux kæreste.

(16 år)
Kære jaloux kæreste,
Det lyder til at jalousien virkelig fylder meget for tiden. Det kan være rigtig svært, når man er meget jaloux, så jeg er glad for, at du har skrevet herind til os.
Du er ikke alene
Jalousi er en rigtig ubehagelig følelse at gå med. Men du skal vide, at du langt fra er alene. De fleste mennesker oplever at blive jaloux i løbet af deres liv.
For faktisk er jalousi en naturlig følelse. Helt ligesom vi føler glæde og vrede. Men selvom det er en naturlig følelse, så kan den også tage overhånd.
Den kan ende med at fylde rigtig meget inde i én, i en grad hvor den bliver svær at være med. Og måske også hvor den går udover én selv og ens nærmeste.
For eksempel kan du nogle gange komme til at slå din kæreste, fordi du bliver så jaloux. Men selvom jalousi kan være en rigtig voldsom følelse, så er det aldrig ok at slå andre mennesker. Men hvad gør man, når jalousien bliver så voldsom?
Jeg har ikke en opskrift på, hvordan du får jalousien til at forsvinde. Men jeg vil gerne give dig nogle gode råd til, hvad du kan prøve at gøre. For jalousi er heldigvis noget, man kan arbejde med, så man bliver mindre jaloux.
Tal med din kæreste om din jalousi
Først og fremmest kommer jeg til at tænke på, om du har talt med din kæreste om din jalousi?
Lige nu siger du ofte nej til, at han må ses med venner, og du kan blive meget sur, når han ikke har tid til at snakke.
Jeg kommer til at tænke på, om han ved hvilke følelser du sidder med?
Rigtig ofte kan det nemlig hjælpe at tale højt om sin jalousi. På den måde bliver din kæreste klogere på, hvordan du har det, og så kan I også sammen finde nogle gode løsninger.
Hvis du synes det er svært, hvordan du skal tale med din kæreste om din jalousi, så kan du prøve at læse vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting
Artiklen er rettet mod venner, men du kan sagtens bruge rådene, selvom du skal tale med din kæreste. Det virker de nemlig også rigtig godt til.
Skriv dine tanker og følelser ned
En anden ting du kan gøre, er at skrive dine tanker og følelser ned. Jalousi kan være en rigtig voldsom følelse, og derfor kan det også være rart at få den ned på skrift, så den ikke kun rumsterer i ens hoved.
Når man skriver ting ned, er det også lettere at blive klogere på, hvad de egentlig handler om. For hvorfor er man egentlig så jaloux?
Handler det om, at man er bange for, at ens kæreste går fra en? Handler det om man er bange for, at han kan lide en anden? eller noget helt tredje.
Nogle gange kan det være rart at undersøge, hvad det kunne handle om. For så er det også nemmere at tale med ens kæreste om det.
Finder man for eksempel ud af, at det er fordi man er bange for, at han går fra én, så kan man tale med ham om det.
For tit bunder jalousien i en usikkerhed i os selv. Og den nemmeste måde at få det bedre med ens usikkerhed på, er ved at tale højt om den.
Snak med dine venner
En anden rigtig god ting man kan gøre, er at tale med sine venner om, hvordan man har det.
Det kan være dine venner også selv kender det med at være jaloux. Og det kan være rigtig rart at tale med nogen, som kan støtte en, når man har det svært.
Samtidig kender dine venner dig også, og det kan være de også kender din kæreste. Det kan være de har nogle gode råd til, hvad du kan prøve at gøre.
Hvis du vil læse flere råd til jalousi, kan du tjekke vores artikel: Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde, ud.
Det kan være mega svært, når man er meget jaloux. Så det er vigtigt, at man får talt med nogen om, hvordan man har det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper