Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på 20. Og har været sammen med min kæreste nu i 11 måneder, jeg føler ikke rigtigt jeg har så mange følelser for hende mere, som jeg havde i starten. Og er virkelig i tvivl om vi skal være sammen mere. Jeg elsker hende stadigvæk rigtig meget, og nyder og være sammen med hende. Men synes også bare det er rigtig vigtigt at have følelser for sin kæreste.
Jeg er tit spurgt mig selv, om der er noget galt med mig, eller hvad det lige skulle være. Føler bare det er så svært og skulle vinde de følelser tilbage igen.
Vi skal flytte sammen til sommer, og ville virkelig ikke gøre hende ked af det, med at sige jeg ikke har følelser for hende. Jeg vil gerne have flere for hende, men tror bare det bliver virkelig svært!

(20 år)
Kære dreng på 20 år
Det lyder som om, at du går rundt med en masse tanker, om dine følelser for din kæreste for tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Følelserne ændre sig
Du skriver, at du ikke har ligeså mange følelser for din kæreste, som du plejede at have. Det kan være mega træls, når man har det sådan. For det kan være helt vildt dejligt, at have en masse varme følelser, for den man er kærester med. Og det kan måske føles rigtig trist og ærgerligt, hvis man pludselig opdager, at det ikke helt er sådan, man har det mere.
Når man har været kærester i et længere stykke tid, kan der nogle gange, komme til at gå hverdag i den. Man bliver for eksempel mere trygge ved hinanden, og tingene begynder måske, at køre lidt på rutinen. Og så kan det godt gøre, at de varme følelser for den anden, træder lidt i baggrunden. Det er noget rigtig mange unge oplever på et tidspunkt. Og du skal vide, at det er helt normalt, at ens følelser for ens kæreste, kan gå op og ned. Og det betyder ikke, at der er noget galt med en, bare fordi, at man ikke har ligeså mange følelser for sin kæreste, som man plejede. Følelser er nemlig ikke noget man selv kan styre, og derfor kan man heller ikke bestemme, hvilke følelser man har, og hvornår de skal komme.
Forelskelse vs at elske
Du skriver også, at du stadig elsker din kæreste rigtig meget, selvom du ikke har helt de samme følelser for hende, som i starten af forholdet. Det giver god mening, for at være forelsket, og at elske nogen, er ikke altid det samme.
Forelskelse er tit noget, som man oplever, i starten af et forhold, hvor alt er nyt og spændende. Det kan være en mega intens og rar følelse, hvor sommerfuglene basker rundt i maven, og man bare er helt vild, med den person man har mødt. Men når der så er gået noget tid, og man er faldet lidt til ro, i ens forhold, så begynder forelskelsen som regel at aftage. Og så bliver den tit til en følelse af, at man elsker den man er sammen med. Giver det mening?
Mærk efter
Når det kommer til kærlighed, er det kun en selv der kan mærke efter, hvad der er det rigtige at gøre. Og selvom jeg sagtens kan forstå, at du ikke har lyst til at gøre din kæreste ked af det. Så tænker jeg stadig, at det er allervigtigst, at du mærker efter, hvad der føles rigtigt for dig. Men det kan sommetider være lettere sagt end gjort. Og der kan måske også være nogle modstridende følelser, som peger i forskellige retninger, når man går med tanken, om man skal blive sammen med sin kæreste eller ej.
Hvis du synes det kan være lidt svært at mærke, hvad føles rigtig at gøre, så kan du prøve at skrive en liste. Selvom det måske kan virke lidt spøjst, at sætte kærlighed i skema på den måde, så kan det nogen gange hjælpe en, til at få et lidt bedre overblik over situationen. Så hvis du har lyst, kan du prøve at skrive fordele og ulemper ned, ved at blive sammen med din kæreste. Det kan måske gøre det lidt lettere for dig at mærke, hvad der føles rigtigt.
Snak med hende
Hvis du gerne vil blive sammen med din kæreste, så kan det måske være en god ide, at overveje, at tale med hende om, hvordan du har det. For selvom jeg sagtens kan forstå, at du ikke har lyst til det, så kan det alligevel tit være godt, at få talt tingene igennem. Og selvom det måske ikke bliver en sjov samtale at tage, så kan det nogen gange godt betale sig, at sige tingene som de er. For så kan man letter arbejde på dem, hvis man gerne vil blive sammen.
Tal med andre om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har talt med nogen om, de tanker du går rundt med for tiden? Ellers kan det nemlig være godt at gøre det. For når man står i en situation, hvor man er i tvivl om hvad man skal gøre, så kan det give en lidt luft, hvis man får det vendt med nogen andre. Og måske den man taler med, også har nogle inputs, som man ikke lige selv havde tænkt på. Så måske har du en forældre, en god ven, eller en helt tredje, som kunne være god at tale med?
Tag fat i Headspace
Du er også altid meget velkommen til, at tage fat i Headspace. For nogen gange, kan det være rart, at vende ens tanker med nogen udefra. Og hos headspace arbejder der nogen smadder dygtige og søde frivillige, som altid gerne vil lytte. Man kan både komme og få samtaler, eller skrive til deres chat. Og intet problem er for stort eller småt i Headspace. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i, hvis du har lyst.
Det kan være mega svært at finde ud af, hvad man skal gøre hvis man føler, at man har mistet følelserne for sin kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har været en hjælp for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får mærket efter, hvad der føles rigtig for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper