Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 20 år som har været sammen med min kæreste i ca 2 år. Jeg har igennem en længerevarende perioder følt, at jeg ikke har de samme følelser eller er ved at miste følelser for ham.Vi laver ikke rigtig noget udover, at se film & seriser + spise snacks. Vi oplever aldrig noget nyt og sidder måske lidt fast. Der ud over har vi sjældent sex og når vi har er det oftes fordi jeg har dårlig samvittighed eller fordi jeg er bange for at vores venner syntes at jeg er en tør kiks, (vi er i samme vennegruppe) selv om jeg er sikker på at han aldrig ville fremstille mig sådan. Min kæreste er nemlig VERDENS BEDSTE og der er ingen tvivl om at jeg ELKSER ham utrolig højt spørgsmålet er bare og jeg elsker ham som ven eller kæretse. Dette har jeg også fortalt ham og han er enormt sød og forstående og vil vikrleig gerne give mig tid, så jeg måske kan finde gnisten tilbage, men jeg er så fandens i tvivl.
Det skal lige siges at jeg aldrig kunne finde på at lave noget med nogle andre men alligvel syntes andre er interassante og kan fantasere om at ligger og putter med adre, men alligvele får jeg helt dårlig samvittighed hvis andre læger an på mig til fx fester.
åååh jeg er så i tvivl

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til, at du går med en hel masse tanker og tvivl omkring dig og din kæreste. Det kan være rigtig svært at have det sådan. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Følelser svinger
Følelser og forelskelse svinger meget. I starten af forholdet kan det måske føles helt fantastisk og det hele bobler i maven. Det kan være rigtig rart og have det sådan. Det er det, som man også kalder for forelskelse, som rigtig meget kommer til udtryk, når det hele er nyt og spændende. Men langt de fleste oplever, at den følelse ændrer sig efter noget tid. Det bliver mere til sådan en følelse af tryghed og at man elsker og holder af den anden.
Det er også sådan, at der kan være rigtig mange forskellige ting, som kan påvirke ens følelser. Det kan være at man har rigtig meget at se til, eller at man måske ikke føler at der helt sker nok. Derfor er det også helt naturligt, at man kan komme i tvivl, om det nu er det rigtige for en. Og sommetider kommer følelserne igen og andre gange, så kan det være et tegn på, at det forhold måske ikke er det rigtige for en. Og det kan bare være hammer svært at finde ud af. Især også når man holder rigtig meget af den anden person. Og som du selv skriver, kan man også sagtens holde rigtig meget af en person, selvom det måske ikke er som kæreste, men måske mere som en rigtig god ven.
Kan I aftale en fast dag, hvor I laver noget andet?
Du skriver, at I har været sammen i 2 år. Når man har været i sammen i lang tid, er det helt almindeligt at opleve at det hele måske er blevet lidt for meget vane, og at der altid rigtig sker noget nyt. Det er nemlig sådan med os mennesker, at vi hurtigt kommer ind i en vane. Det lyder lidt til, at jeres vane måske er at se film eller serier og spise snacks. Og det kan også være rigtig hyggeligt. Men hvis det er det eneste man laver, kan det måske blive lidt mere kedeligt end hygge. Derfor kommer jeg også til at tænke på om I måske kunne aftale en dag om ugen, hvor I laver noget andet? Det behøver ikke at være en stor ting. Det kan f.eks være at gå en tur, spille et spil eller noget helt tredje som I godt kan lide. Hvis man har en aftale om det, kan det nemlig være nemmere at få det gjort. Og så kan det også være, at I måske får endnu mere lyst til at lave noget andet sammen, og på den måde får lidt mere energi tilbage
Snak med din kæreste
Jeg vil lige starte med at rose dig for, at du allerede har snakket med din kæreste, om de tanker og følelser, som du går med. Det er nemlig en rigtig god ide, at få delt sine tanker, så man ikke går med det hele selv. Det lyder til, at din kæreste er rigtig sød og forstående og derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med ham om, hvordan du har det med sex lige nu.  For sex skal nemlig være noget man har, fordi man har lyst til det. Så måske det kunne være meget rart for jer begge. Så ved han hvordan du har det. Og du skal ikke gå og føle dårlig samvittighed over, at I ikke har så meget sex. For bare fordi man ikke lige har så meget lyst til sex, så betyder det overhovedet ikke at man er en tør kiks. Det er helt nemlig normalt at have perioder, hvor man ikke har den store lyst.
Snak med dine veninder
Det kunne også være en rigtig god ide, at du snakkede med dine veninder om den tvivl, som du går med lige nu. De er nemlig måske nogle af dem, som er tættest på dig og kender dig rigtig godt. Og derfor kan måske også være rigtig rart, at så snakket med dem om det. Der er rigtig mange unge, som oplever at være i tvivl om deres kæreste nu lige er den rigtige for dem. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogen af dem, som også har prøvet at have det ligesom dig. Så kan det være, at I kan snakke lidt om hvad de gjorde og måske også om, hvad du kan gøre for at finde ud af om I skal være sammen eller ej.
Mærk efter
Her på falderebet får du lige mit allerbedste råd med på vejen: Mærk efter. Det er kun dig, som helt ved, hvordan du har det. Og derfor kan jeg desværre heller ikke fortælle dig, hvad er der er det rigtige for dig. Men som regel kan ens mavefornemmelse hjælpe en godt på vej. Så prøv at sætte dig ned og sæt gerne lidt tid af til det og mærk så godt efter, hvad det føles rigtigt for dig. Hvis du kan mærke, at det ikke føles rigtigt, så er det måske et tegn på, at det måske ikke er det helt rigtige for dig, og at det måske mere er venskabeligt. Og så er det helt okay at vælge, at I ikke skal være sammen mere.
Jeg håber, at det er noget i mit svar, som har hjulpet dig. Og så krydser jeg rigtig meget fingre for, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper