Jeg får det dårligt med mig selv, hver gang mine veninder snakker om, at de ikke har haft sex. Og at de ikke kunne finde på at gøre det, hvis de ikke har en kæreste. Jeg føler mig på en måde billig, og jeg er bange for. at nogle vil opfatte mig som en luder.
Hej.
Jeg er en pige som lige er fyldt 15 og jeg har allerede haft sex 3 gange, alle gange ubeskyttet og jeg var ikke kærester eller noget med nogle af dem. Jeg får det dårligt med mig selv, hver gang mine veninder snakker om at de ikke har haft sex og at de ikke kunne finde på at gøre det, hvis de ikke har en kæreste. Jeg føler mig på en måde billig og er bange for at nogle vil opfatte mig som en luder. Men alligevel har jeg det også på den måde at jeg gør hvad jeg vil, og at det er mit eget valg.
Jeg er mega i tvivl om hvordan jeg skal have det med det og jeg føler ikke at jeg kan snakke med nogle om det.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Det kan være vildt svært at forholde sig til, at være den, der har prøvet mest, når det kommer til sex. Især hvis ens veninder slet ikke har prøvet at have sex endnu. Så kan man godt føle sig lidt anderledes. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vi er vildt forskellige
Når det kommer til sex, så er vi mennesker helt vildt forskellige. Det er stor forskel på, hvornår folk har lyst til at begynde at dyrke sex. I Danmark siger lovgivningen, at man er gammel nok til at dyrke sex, når man er 15 år, og gennemsnitsalderen for seksuel debut ligger på ca. 16 år. Det er altså ret normalt at have sex, når man er 15 år – og det er der rigtigt mange andre unge, der også har. Det er der overhovedet ikke noget galt i. Ligesom, der ikke er noget galt i, at have lyst til at vente. Nogle vil gerne vente til de har en fast kæreste, andre synes ikke det er lige så vigtig. Den ene løsning er ikke mere korrekt end den anden. Der er det vigtigste bare, at man mærker godt efter, hvad man synes er den rigtige løsning for en selv. Du kan læse lidt mere om seksuel lavalder her.
Derfor synes jeg heller ikke, du skal være nervøs for, hvad andre tænker om dig. For sex er en individuel ting, og nogle er mere klar end andre, når de er 15. Der er ikke noget billigt, luderagtigt eller forkert i, at have flere sexpartnere som 15årig, hvis man føler, det er det rigtige for en. Lige nu er du et sted i dit liv, hvor folk på din alder begynder at have sex. Det vil sige, at det er helt nyt for rigtigt mange, og derfor er der mange, der heller ikke har prøvet det endnu. Om få år, så vil du opleve, at folk stadig er forskellige, men at de fleste vil have prøvet, at have sex – også med flere forskellige partnere. Så vil du ikke længere tænke over, om du er anderledes. Så det går over igen. Og jeg synes bare, at du skal holde fast i, at gøre som du har lyst til.
Ubeskyttet sex
Du skriver, at du har dyrket ubeskyttet sex alle gange. Det tænker jeg, at du skal overveje, at lade være med til gengæld. Når man dyrker ubeskyttet sex, så risikerer man at få kønssygdomme eller blive gravid. Derfor kan jeg kun opfordre dig til, at købe kondomer at have med, og eventuelt kontakte din læge omkring prævention, hvis du ønsker at begynde på p-piller. Du kan købe kondomer på nettet, hvis du synes det er nemmest. Det kan være en god idé at blive testet for kønssygdomme, hvis de drenge du har været sammen med, også har haft andre seksualpartnere.
Snak med dine veninder
Du kan prøve at snakke med dine veninder om, hvordan du har det. Hvis du fortæller dem, at du får det dårligt med dig selv, når de taler om, at de gerne vil vente. Jamen så er jeg næsten sikker på, at de vil sige, at det skal du ikke. De har besluttet sig for at vente lidt, men det betyder jo ikke, at de synes det er forkert, at du ikke gør. Derfor tror jeg også, at du sagtens vil kunne tale med dem om det. Hvis de er nogle gode veninder, så vil du jo også gerne støtte op om dig, og sørge for, at du har det godt.
Tag fat i Sexlinien
Hvis du har flere spørgsmål omkring sex, så kan jeg anbefale Sexlinien. De ved en helt masse om unge og sex, og de har både en chat, brevkasse og en telefonlinje man kan kontakte.
Så kære pige på 15. Hvis du har det godt med at have sex – jamen så skal du da bare gøre det. Det er helt okay, så længe du har det godt med det. Nyd at du er ung, men pas godt på dig selv, og husk at bruge kondom og/eller anden prævention.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper