Jeg slog op med min kæreste, fordi vi skændes meget. Og det kunne jeg ikke overskue. Men nu har jeg fortrudt det, fordi jeg er blevet forelsket i hende igen.
Hej
Jeg er en dreng på 16 som har gjort noget forkert for mit vedkommende.
Jeg havde en sød kæreste fra udlandet og vi snakkede engelsk sammen. Alt var godt lige indtil jeg tog på ferie. Jeg følt mig deprimeret inden da. Hun var begyndt at blive træt af det og det kan jeg godt forstå. Vi skændes på min ferie og snakkede ikke sammen i en dag.
I starten af September endte jeg med at slå op med hende, fordi vi skændes for meget og jeg ikke overskue det.
Tidligere kom jeg til at cheate på hende. Jeg havde virkelig dårlig samvittighed over at det kunne ske.
Nu har jeg fortalt hende det. Hun er nærmest kun online 1 gang i 2 uger. Jeg har fortrudt at jeg slog op med hende. Jeg er blevet forelsket i hende igen. Det eneste jeg vil er at få et nogenlunde venskab. Jeg vil gøre det godt igen, men jeg ved ikke hvordan
Håber I kan hjælpe
Hilsen Forvirret dreng på 16

(Dreng, 16 år)
Kære forvirrede dreng på 16
Kærlighed kan virkeligt være noget rod. Og det lyder som en super træls situation, du er havnet i. Så jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er lidt svært lige nu.
Sig undskyld og giv hende plads
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil gøre tingene mellem dig og din ekskæreste gode igen. For uanset hvem man er uvenner med, er det aldrig særligt sjovt at være uvenner. Specielt ikke hvis man ved, at man måske faktisk lidt selv er skyld i, at den person man er uvenner med, er såret og ked af det.
Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig en stensikker rute til, hvordan du kan gøre det godt mellem dig og din ekskæreste igen. Men den rute findes desværre ikke. For der er ikke nogen nem vej. Og jeg kan lige så godt sige det med det samme – det er desværre ikke altid, at det kan lade sig gøre. For det er ikke sikkert, at din ekskæreste har lyst til at blive venner med dig igen. Og det er du nødt til at respektere, hvis det er sådan, hun har det. Også selvom det er super hårdt.
Men det råd jeg kan give dig er, at du skal have skrevet undskyld til hende. For du skal have vist hende, at du er frygteligt ked af, at du var hende utro. Når du har gjort det, så er der faktisk ikke så meget mere, du kan gøre selv. For det er op til hende, om hun har lyst til at acceptere din undskyldning.
Det er super vigtigt, at du ikke drukner hende i flere tusind beskeder dagligt om, at du er ked af det, og at du gerne vil gøre det godt igen. For det er vigtigt, at hun også får plads til at have sine følelser i det her. Det har nok været et brud på hendes tillid til dig at finde ud af, at du har været hende utro. Så hun er nok ked af det og såret lige nu. Og det skal hun have plads til at være uden at få en hel masse beskeder fra dig også.
Hvorfor vil du være venner?
Når jeg læser din besked, kommer jeg til at tænke på, hvorfor du gerne vil være venner med hende igen? Er det fordi, du virkeligt bare gerne vil gøre det godt igen? Eller det fordi, der er en lille del af dig, der håber, at I så kan blive kærester igen, hvis I bliver venner? Det tror jeg virkeligt, du er nødt til at have tænkt over, hvis hun går med til at blive venner igen. Det er nemlig vigtigt, at I begge to passer på hinanden i jeres nye venskab, hvis det lykkedes. Og får snakket med hinanden om, hvad jeres forventninger til venskabet er. Så der ikke er en, der lige pludseligt bliver ked af det eller sur, fordi den ene havde nogle andre forventninger til venskabet end den anden.
Har du snakket med nogen om?
Du skriver, at du følte dig deprimeret, inden du slog op med din kæreste. Jeg tænker på, om du mon har snakket med nogen om det? Det kunne for eksempel være dine forældre. Du skal nemlig ikke gå rundt og føle dig deprimeret og ked af det helt alene. Vi mennesker er nemlig ikke bygget til at gå rundt med vores svære følelser for os selv. Så bygger de sig op og kommer til at fylde mere og mere. Så vi har brug for at have nogen at dele de svære ting i livet med, så de ikke kommer til at fylde for meget. Derfor er det mega vigtigt, at du får snakket med nogen om det, hvis du ikke allerede har gjort det.
Snak med dine venner om hende
Som jeg skrev i afsnittet lige oppe over, så er vi mennesker ikke bygget til at gå rundt med de svære ting for os selv. Og du er super ked af, at du ikke er sammen med din ekskæreste mere. Det forstår jeg godt, for det gør mega ondt at have kærestesorger. Men derfor er det også super vigtigt, at du ikke går med de følelser alene. Så jeg tænker på, om du mon har nogen venner, du kan snakke om det med? Hvis du ikke lige har nogen venner, du er tryg ved at snakke med, kan du også snakke med dine forældre om det. Eller måske en anden voksen, du er tryg ved.
Du kan godt komme videre
Kærestesorger er ikke særligt sjove. Lige meget om man er den person, der har slået op. Eller om man er den person, der er blevet slået op med. Det kan føles som om, ens hjerte er blevet smadret i tusind stykker. Og at det aldrig bliver helt igen. Men selvom det er sådan, det føles lige nu, så skal det nok holde op med at gøre ondt på et tidspunkt. Og dit hjerte skal nok hele igen. Det tager bare lidt tid. Hvis du har brug for det, kan du læse vores artikel om kærestesorger. Måske er der noget i den, der kan hjælpe dig?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får lov til at prøve at gøre det godt mellem dig og din ekskæreste igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper