Hej Mindhelper
Jeg har fået følelser for min lærer. Vi er utrolig tætte, og skriver sammen både om private ting og skole materiale.
Han har fortalt at han tager sit arbejde seriøst og holder sine elever på et elev niveau, selvom jeg tydeligt kan mærke at han laver forskelsbehandling til fordel for mig.
Jeg ved ikke om jeg skal snakke med ham om mine følelser, eller om jeg bare skal droppe det og se om følelserne ikke går væk?!
Jeg har været forelsket i en lærer før, hvor det var præcis det sammen med forskelsbehandling osv. Men der sagde jeg det ikke, og jeg har ikke glemt ham endnu..
Ps.. Jeg er til ældre fyrre. Så det er ikke noget der bare er sket.. Føler mig tiltrukket af deres modenhed…

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Det er helt normalt at opleve, at man kan få følelser for en lærer. Og hvad søren gør man så lige? Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt normalt
Jeg tror rigtigt mange unge kan nikke genkendende til på et tidspunkt i deres liv, at have fået lidt følelser for en lærer. Det er helt normalt at opleve. Som du selv så fint beskriver, så kan man som elev godt blive tiltrukket af den modenhed, som ens lærer har. Du skriver ikke hvilken skole du går på, men jeg tænker, at du måske går på gymnasiet pga. din alder?
Han har sagt fra
Det er en super god overvejelse du har, når du skriver om du skal fortælle ham det eller ej. For det er super svært, når det er en lærer og ikke en anden elev, som du er blevet vild med. Men når jeg læser dit brev, så lyder det til, at din lærer på forhånd har sagt, at han opfatter sine elever som elever og ikke ønsker andet. Det lyder som om, at han har været ret klar i mælet om, at han ikke er interesseret i at have personlige forhold til sine elever. Jeg kan sagtens forstå, at du kan tænke noget andet, hvis du oplever, at han forskelsbehandler dig. Men samtidigt kan der måske være rigtigt mange årsager til, at du oplever, at han forskelsbehandler dig. Og det behøver ikke betyde, at han har følelser for dig. Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er rigtigt svært at lade forelskelsen ligge, men der er også en risiko for, at det bliver en ret ukomfortabel situation for jer begge to, hvis du fortæller ham om det. Når han har sagt fra på den måde, som han har, så tænker jeg også, at der er stor risiko for, at han afviser dig. Men i er jo stadigvæk nødt til at mødes og snakke sammen pga. skolen. Det kan godt være lidt hårdt, hvis man er blevet afvist i sin forelskelse. Samtidigt er der en risiko for, at din lærer måske vil synes det er ubehageligt, at du fortæller ham om dine følelser?
Forelskelsen går over
Du skriver, at du tidligere har været forelsket i en lærer, men ikke fortalt ham om det. Og du har ikke glemt ham endnu. For det meste, så går forelskelser over af sig selv igen. Og måske prøvede du også sidste gang, du var forelsket, at det det dalede igen over tid. Det bedste du kan gøre er, at give dig selv god tid til at komme videre. Og så passe lidt ekstra godt på dig selv, hvis du bliver ked af det. Så er jeg næsten sikker på, at forelskelsen nok skal gå over igen på et tidspunkt. Det er nok også en god idé, at stoppe med at skrive om personlige ting med din lærer. I hvert fald indtil forelskelsen er gået over. For det kan være med til at minde en om forelskelsen og kan gøre det sværere at komme videre. Du kan også prøve at læse vores artikel om ulykkelig forelskelse. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan håndtere forelskelsen.
Det er rigtigt svært, når man bliver forelsket i en lærer. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og krydser fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper