Jeg har fået følelser for min ekskæreste, og jeg vil gerne have, de forsvinder. For min familie kan ikke lide ham, fordi vores brud sidst var ret hårdt.
Hej Mindhelper
For 7 måneder siden havde jeg en kæreste, og vi var meget tætte. Altså så tætte så vi havde sex. Efter vi slog op talte vi slet ikke sammen, og var på en måde uvenner. Han er startet på min skole, og går i 9. klasse. Vi har skrevet ud om tingene, og er blevet gode venner igen, ret gode venner. Så hver gang vi ser hinanden på gangen, så krammer vi, og det er ikke bare sådan nogen små ubetydelige kram.
Jeg har fået følelser for ham igen, og tror også han har fået følelser for mig igen, da det oftest er ham der kontakter mig.
Da vi slog op sluttede det af på en ret hård måde, så hverken mine forældre eller min storebror kan fordrage ham nu. Hvis jeg kunne havde jeg helt klart fundet sammen med ham igen, men der er bare det med min familie der holder mig tilbage.
jeg er knust, for inderst inde har jeg det som om at jeg bare ikke kan få ham, og jeg vil gerne have ham. jeg bliver jaloux og ked af det når jeg ser ham kramme hans veninder, så allerede der, er jeg ikke i tvivl om, at de er noget.
Jeg vil gerne have de her følelser forsvinder, da det nok ikke ville være en god ide for ham og jeg, at finde sammen igen.
Kan jeg gøre noget?
Jeg håber ikke kan hjælpe mig.
M.v.h. den ret så knuste pige.

(Pige, 15 år)
Kære den ret så knuste pige
Det er altid super bøvlet, når man får følelser for en, som ens familie ikke bryder sig om. Så jeg kan godt forstå, at du synes, det er en lidt svær situation.
Mærk efter i dig selv
Når jeg læser dit brev, får jeg det indtryk, at du egentligt gerne vil være sammen med din ekskæreste igen. Men at det holder dig tilbage, at du ved, at din familie ikke kan lide ham. Er det rigtigt forstået? Jeg kan godt forstå, at det er sindssygt hårdt, at din familie ikke bryder sig om din ekskæreste, når nu du har fået følelser for ham igen.
Men jeg tænker, at det allervigtigste er, at du mærker efter i dig selv. Hvad har du allermest lyst til? Har du mest lyst til at give jeres forhold en chance til? Og er du klar til, at det måske kan gå galt mellem jer igen? Eller vil du helst bare glemme dine følelser for ham og komme videre? Hvis du har det sådan, at du egentligt helst bare vil glemme dine følelser for ham, kan du prøve at læse vores artikel med gode råd til at komme sig over kærestesorger. Måske er der nogle råd i den, der kan hjælpe dig med at komme videre?
Snak med din familie
Jeg kan godt forstå, at det ikke er særligt rart, at din familie ikke kan lide ham. For det betyder bare rigtigt meget, at ens familie støtter en i de ting, man gør. Så hvis du har det sådan, at du rigtigt gerne vil give din ekskæreste en chance mere, synes jeg, at du skal snakke med din familie om det. Tag fat i dem og fortæl dem, at du har fået følelser for din ekskæreste igen. Sig at du godt ved, det ikke endte særligt godt sidste gang, men at du har tilgivet ham. Og nu har du brug for, at de også kan tilgive ham. Fordi du har brug for, at de gerne vil støtte dig i at begynde med at se ham igen.
Jeg tænker nemlig ikke, at det er for at være onde, at din familie ikke bryder sig om din ekskæreste. Men at din familie så, at jeres brud sidste gang var ret hårdt. Og derfor gerne vil passe på dig nu. Men hvis de forstår, at I har fået snakket det igennem. Og at du har tilgivet ham, kan det være, det bliver nemmere for dem også at tilgive ham?
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper