Jeg ved ikke, om den fyr jeg kan lide, også kan lide mig. For han har ikke vist noget initiativ. Og det havde han vel gjort, hvis han også kunne lide mig?
Kære brevkasse
Jeg har fået et godt øje til en fyr fra min paraell klasse. Men jeg ved ikke om han kan lide mig tilbage, fordi vi aldrig har snakket sammen. Vi har fransk sammen som det eneste. Jeg har nu gået og holdt småt øje med ham siden august, hvor vi startede på gym. Vi har heller ingen fælles venner som kunne introducere mig for ham. Jeg føler der er lidt jagt om ham og jeg er en genert pige som er meget tilbageholdende. Jeg vil virkelig gerne vide mer om ham, men samtidig føler jeg at han ikke er interesseret, fordi hvis han var, ville han havde taget initiativet. Jeg vil gerne havde nye perspektiver og meninger. Hvis en fyr kan lide en pige ville han ikke havde taget initiativet?

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Det kan være virkeligt forvirrende alt det her med fyre. Så jeg kan godt forstå, du ikke helt ved, hvad du skal tænke.
Snak med ham
Du skriver, at du rigtigt gerne vil vide mere om ham. Og det kan jeg godt forstå, når nu du synes, han er lidt sød. Derfor synes jeg også helt klart, at du skal prøve at komme til at snakke med ham, når nu I ikke har snakket så meget sammen. Så kan du nemlig komme til at lære ham bedre at kende. Og så er det den eneste måde, du kan finde ud af, om han også kunne være interesseret i dig på.
Du skriver nemlig også, at du ikke tror han er interesseret, fordi han ikke har taget initiativet til at snakke med dig. Og jeg tænker ikke nødvendigvis, at det behøver betyde, at han ikke er interesseret i dig. Hvis I ikke rigtigt har snakket sammen, kan det også bare være, at han ikke lige har lagt mærke til dig, hvis I for eksempel har forskellige vennekredse. Og det lyder det jo lidt, som om I har. Men det behøver jo ikke betyde, at han ikke kunne blive interesseret i dig, hvis han lærte dig at kende.
Så jeg synes, du skal prøve at kaste dig ud i at snakke med ham. Jeg ved god, det kan være mega skræmmende. Men jo flere gange du øver dig, jo nemmere bliver det. Nu har I fransk sammen. Så kan du jo prøve at starte med at spørge ham til jeres fransklektier, hvis du ikke lige ved, hvordan du skal starte samtalen. Det kan i hvert fald være lidt nemmere, fordi I så har et samtaleemne fra starten. Og så kan det jo altid være, at samtalen kan udvikle sig derfra. Hvis du har lyst, kan du læse flere gode råd til at smalltalke i den artikel, jeg har linket til.
Snak med dine veninder
Har du prøvet at snakke med dine veninder om, at du har et godt øje til den her fyr? Hvis ikke du har det, synes jeg helt klart, du skal gøre det. Ens veninder er nemlig super oplagte at diskutere fyre med. Og det er virkeligt bare guld værd at have nogle andres tanker også, når man er helt vildt meget i tvivl om, man mon kunne have en chance hos den person, man er interesseret i. Så jeg kan godt forstå, at du godt kunne bruge lidt flere perspektiver på din situation. Desuden er det der med at have et godt øje til en fyr også noget, de fleste unge piger har oplevet på et tidspunkt. Så mon ikke, der er en af dine veninder, der har stået i en situation, der minder om din? Så kan det jo være, at hun kan fortælle dig, hvad hun gjorde.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig. Og at jeg har kunne hjælpe dig med at få lidt flere perspektiver på din situation. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke med at lære ham fyren bedre at kende. Jeg tror på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper