Hej Mindhelper
Jeg har en veninde der har fået et crush på mig. Jeg har længe haft mistanken for hun krammer og rør mig hele tiden og til sidst spurte jeg hende ligeud og hun sagde at det var rigtgt, det havde hun. Hun har så spurt om en soveaftale. Jeg er ikke lesbisk eller noget men jeg er da meget nysgerrig på min krop og den slags ting og har lyst til at sige ja til soveaftalen. For også og blive kloger. Men jeg skal jo ikke være kæreste med hende eller noget. Skal jeg sige ja eller nej til soveaftalen, jeg har forløbig bare sagt jeg tænker over det.

(Pige, 13 år)
Kære du,
Jeg synes, du gør dig nogle rigtig gode overvejelser i forhold til det her med at være interesseret i at blive klogere på sig selv, og samtidigt være opmærksom på sine egne og andres grænser.
Nysgerrighed er naturligt
Du beskriver egentlig den her følelse af naturlig nysgerrighed så fint selv, men jeg vil også gerne understrege pointen: det er nemlig en helt naturlig ting at være nysgerrig på sin egen krop, og på at afprøve nogle forskellige ting som vi bliver ældre.
Mens vi finder ud af hvem vi præcis er, og hvad vi kan – og ikke kan – lide, så prøver vi en masse forskellige hatte; det er helt vildt spændende og sjovt, men det er selvfølgelig også vigtigt, at man mærker efter, hvad man gerne selv vil.
Tænk på om i vil det samme
Når dét så er sagt, så læser jeg også i dit brev, at dig og din veninde måske ikke vil have helt det samme ud af jeres soveaftale.
For dig lyder det som om det kunne være spændende at prøve, men for din veninde lyder det som om, der er flere følelser indblandet.
Nu hvor du ved, at din veninde har følelser for dig, så kan det være en rigtig god ide at overveje, hvad det kan betyde for jeres venskab, hvis du vælger at sige ja til aftalen. For når der kun er følelser på spil hos den ene person i et venskab, så kan man risikere at såre hinanden eller blive uvenner
Ærlighed er vejen frem
Jeg tænker, at du kun bliver klogere på om du skal sige ja eller nej, ved at tale med din veninde om det – og være ærlig.
Måske kan du sige, at du egentlig synes det lyder sjovt, men at du altså ikke gengælder de følelser, hun har for dig.
Det er i hvert fald vigtigt, ikke at gå ind i en situation, hvor I ikke har snakket det godt igennem inden, og ved hvad i hver især gerne vil.
Det lyder jo også i dit brev som om, du har tænkt lidt over nogle af de her ting.
Tvivl og tålmodighed
Hvis du bliver ved med at være lidt i tvivl om, om en soveaftale er en god idé, eller hvis du kan mærke på din veninde at jeres følelser for hinanden er for forskellige – så husk, det er OK at vente.
Der er massere af tid til at afprøve massere af ting, og hvis du/I er i tvivl, om det er det rigtige lige nu, så vent lidt.
Nogle gange kan det føles som om vi skal skynde os at prøve en masse ting, men der er tid nok, og der venter også en masse spændende oplevelser i fremtiden!
Jeg håber du kan bruge mit svar til at blive lidt klogere på din situation!
Tusind hilsner fra Aske