Hej Mindhelper
Jeg skriver angående en aften her i år, hvor jeg var på bar. Jeg møder så en jeg har kysset med for 3 1/2 år siden, og da vi går ud fra baren ser jeg, at jeg har mistet min sweatshirt. Ham her drengen og mig skal til samme fest, og vi følges med nogle andre derhen. Han spørger om jeg vil låne hans overskjorte, da jeg fryser helt vildt. Det siger jeg ja til, og låner den i sådan 15 min, hvor vi skulle gå hen til festen. Jeg har en kæreste, og kan ikke se noget forkert i at jeg låne en jakke, fordi jeg frøs – er det ok?
Jeg ville ikke have noget i mod, hvis min kæreste lånte en pige en trøje i 15 min en aften, hvor de stod udenfor.

(16 år)
Kære du
Når man er i et forhold, kan man sommetider blive i tvivl om, hvad der okay og ikke okay at gøre. Og tankerne kan komme til at fylde meget. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Var det i orden?
Du skriver og spørger, om det var okay at du lånte en drengs jakke en aften i byen, selvom du har en kæreste. Der behøver ikke at være noget flirtende eller seksuelt i at låne en andens jakke. Så det tænker jeg ikke, at der er noget i vejen med. Hvis man fryser, er det jo bare super fedt, hvis der er en, der vil låne en noget at holde varmen med.
Men nogen gange kan der selvfølgelig også være en del mere i det, end bare at have lånt en jakke. At en fyr låner en pige sin jakke, er ofte noget man ser i romantiske film, og derfor kan det godt opfattes som en lidt flirtende situation – selvom det slet ikke behøves at være det. Men om man synes det er okay eller ikke okay, afhænger nok lidt af hvem man spørger. For nogen vil det være fuldstændig ligegyldig, at deres kæreste har lånt en andens jakke, og for andre vil det kunne føles lidt sårene. Så tit findes der ikke noget endegyldigt svar på, hvad der er rigtig og forkert, det afhænger af øjnene der ser.
Tal med din kæreste om det
Jeg tænker, at det måske kunne være en ide for dig, at få talt med din kæreste om de her tanker, du går med for tiden, hvis ikke du allerede har gjort det. For nogen gange kan tankerne godt vokse sig større, hvis man går med dem alene. Og hvis man er lidt i tvivl om, hvad der er okay og ikke okay at gøre, når man er i et forhold, kan det tit hjælpe få talt om tingene. For som sagt kan der godt være lidt forskel på, hvordan man hver især ser på en situation. Og så kan det være smadder godt at få snakket om. For hvis vi som mennesker bliver såret over noget nogen andre gør, kan det ofte skyldes, at vi ikke forstår tingene fra den andens perspektiv. Så for en ville det f. eks være flirtende at låne en jakke ud til en pige, men for en anden ville der ikke lægge noget i det. Og så kan man godt komme til at misforstå det den anden gør, fordi man ikke ved hvilke tanker der ligger bag. Giver det mening?
Tal med dine venner
Jeg tænker også, at det måske kunne være en hjælp for dig at tale med nogen af dine venner, om de tanker du går rundt med for tiden. Det kan nemlig være rart at få luftet nogle af de ting, der køre rundt oppe i hovedet. Måske er der også nogen af dine venner, der har prøvet noget lidt ala det samme som dig. Og de fleste venner, vil rigtig gerne lytte på en, hvis der er noget man går og grubler over. Og det kan sommetider være rart også at høre nogle andres syn på ens situation.
Tal med dine forældre
Ofte er vores forældre nogen af dem der kender os bedst. Derfor kan det også nogen gange være rart at tale med dem, hvis man står og er i tvivl om, hvad der nu lige var det rigtige at gøre. Og så kan det være at de kan give lidt nye input, eller kan bekræfte en i ens følelser. Så derfor kan du også prøve tage fat i dem, hvis du gerne vil snakke med nogle voksne om dine tanker.
Jeg håber at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og så sender jeg en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper