Kære Mindhelper
Jeg er en smilende dreng på 15, som elsker og gøre folk glade til hver dag. Få dage siden slog min, (nu) ekskæreste op med mig. Hun vil gerne være venner, men jeg føler at det vil skabe problemer i fremtiden. Og jeg ved ingen gang selv hvad jeg skal gøre, har det skidt med at hun slog op. Mine venner har prøvet og tage mig med til fester osv, men føler bare ikke for det lige nu.
Hun har gjort mig utro, for et par måneder siden. Jeg tilgav hende fordi, jeg tror på at man kan bygge tilliden op igen. Hun græd da hun slog op, og jeg ved ikke om hun mener det. Hun sagde at hun var ret forvirret, og at hun ikke ved hvad hun skal gøre.
Spurgte hende om hun vil være sammen i dag, men hun mente at der ikke var noget og lave. Betyder det bare at hun har brugt mig som en sex dukke?
Håber i kan hjælpe, i denne her situation jeg er i.
Mvh Dreng på 15 ;c

(15 år)
Kære Dreng på 15
Det lyder som en svær og rodet situation, du står i. Det kan være hammerhårdt når ens kæreste slår op med en. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Kærestesorger kan gøre mega ondt
Du skriver, at det kun er et par dage siden, at din kæreste slog op med dig. Det kan være mega hårdt, når ens kæreste slår op. Og når det lige er sket, kan det godt føles lidt som om, at tæppet er trukket væk under en, og det hele er kastet op i luften. Og så skal man lige lande på benene igen, og det kan være rigtig svært. Derfor er det også hammerhårdt at gå gennem et break-up.
Men heldigvis bliver det bedre igen. For selvom det måske ikke føles sådan lige nu, når du står midt i det, så oplever langt de fleste heldigvis, at de med tiden får det bedre og bedre, og kærestesorgerne begynder at fylde mindre. I vores artikel om kærestesorger, kan du også finde nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når kærestesorgerne fylder meget. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kan være hjælpsomt for dig?
Hvad har du lyst til?
Når ens kæreste slår op med en, kan man godt komme til at sidde tilbage med en masse forvirrende tanker og følelser. Du skriver også, at din ekskæreste sagde til dig, at hun gerne ville være venner, men samtidig afviser dig, når du spørger, om I skal lave noget sammen. Det lyder rigtig forvirrende. Derfor giver det også rigtig god mening, at du ikke ved, hvad du skal gøre. For når man får en masse modstriende signaler, kan det være svært at finde hoved og hale i det hele.
Du skriver også, at du føler, at det vil skabe problemer i fremtiden, hvis I skal være venner. Derfor bliver jeg også nysgerrig på, hvad du mest har lyst til?
For når man står i sådan en situation som din, er det rigtig vigtigt at mærke efter, hvad det egentlig er, man selv har lyst til. Så hvis du kan mærke, at det ikke føles rigtig for dig, at være venner med hende, skal du ikke gøre det for hendes skyld. Hvis I skal blive ved med at være venner, skal det være fordi, at det også føles rigtig for dig. Det er nemlig hammervigtigt, at det er noget, som er rart for jer begge at være i. Og jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at få sagt fra, når den anden person har været en stor del af ens liv. Men hvis man kommer til at gøre noget, som man måske ikke har lyst til for den anden skyld, kan det være med til at holde en fast i alle de svære følelser. Derfor tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at du får mærket efter, hvad der er rigtigt for dig.
Snak med dine venner
Du skriver, at dine venner har prøvet at tage dig med til fester, men at du ikke føler for det lige nu. Jeg tænker, at dine venner har gjort det, fordi de prøver at hjælpe. Men det kan være rigtig træls, når det ikke lige er det, som man har brug for. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at snakke med dine venner om, hvordan du har det, og hvad du har brug for. For når de ved det, så kan de også bedre være der for dig, og hjælpe dig på den måde, som du har brug for. Og ofte bliver alt det svære en lille smule lettere, når man deler det med andre.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse rigtig søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle svære ting. Derfor er de også rigtig godt at snakke med, når man kæmper med kærestesorger. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym.
Det er hammerhårdt, når ens kæreste slår op med en. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får mærket efter, hvad der er rigtigt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper