Hej Mindhelper
Jeg er 19 år gammel og står lige nu med et problem. For ca. et års tid siden nu fortalte jeg min veninde, at jeg var forelsket i hende. Hendes følelser var derimod ikke gengældt. Jeg gik i det næste stykke tid med en mild depression før jeg endelig var kommet over min forelskelse for hende. På den anden side var jeg blevet ekstremt bange for, at jeg muligvis havde ødelagt vores venskab. Det blev så efterfulgt af en periode, hvor jeg skrev til hende, bare hører hvordan det gik med hende og prøvede at joke med hende på en fjollet måde på de sociale medier. Da vi så endelig mødtes igen i person, snakkede vi slet ikke sammen, og hver gang jeg spurgte om vi kunne snakke sammen, så afviste hun mig. Da vi så skiltes igen skrev jeg desperat til hende for at hører om vi stadig var venner. Hun skrev så, at hun havde følt sig utilpas ved faktum af, at jeg blev ved med at skrive til hende, og at hun helst ville holde lidt afstand.
Jeg viste ikke at hun havde det sådan, og jeg vil selvfølgelig gerne respektere hendes behov, men fra et personligt synspunkt ved jeg ikke hvordan jeg skal forholde mig. Jeg har det bare ad helvedes til lige nu og kunne godt bruge hjælp.

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det svært lige nu. Det kan godt være lidt af en mavepuster, når ens veninde beder om afstand. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du rækker ud og har skrevet herind til os.
Først og fremmest vil jeg starte med at give dig et kæmpe skulderklap – det er mega sejt, at du fortalte din veninde, hvordan du havde det. For det kræver mod. Men øv, hvor ærgerligt at hun ikke havde det på samme måde. Det kan godt gøre ret nas, når man endelig har samlet mod til at at få det sagt, og det så desværre ikke er gengældt. Derfor er det også helt normalt, at det godt kan sende ens humør i kulkælderen i en periode.
Afstand
Du skriver, at du har skrevet til din veninde, og at hun har sagt, at hun følte sig utilpas ved, at du skrev til hende og gerne ville have noget afstand. Når man får sådan en besked, kan det godt føles lidt som om, at tæppet bliver trukket væk under en.  Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du ikke helt ved, hvordan du skal forholde dig til det, og ikke har det så godt lige nu. For det kan gøre ret ondt, når man bliver afvist på den måde.
Accepter hendes valg
Du skriver, at du selvfølgelig gerne vil respektere hendes behov. Og det er mega godt. For selvom det kan være svært, så bliver man nogle gange nødt til at acceptere, at den anden ikke ønsker kontakt. Også selvom man måske ikke helt kan forstå, hvorfor den anden har det sådan. Og jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, når alle de forvirrende og svære tanker og følelser flyver rundt inde i en. Derfor handler det også om, at tage små skridt. For den uforstående følelse forsvinder ikke over natten. Men heldigvis oplever de fleste, at alt det svære ligeså stille begynder at fylde mindre i takt med, at de accpeterer, at det er sådan, det er.
Selvom du skriver, at du er over forelskelsen, tænker jeg alligevel, at der måske også er nogle af rådene i vores artikel om ulykkelig forelskelse, som du kan bruge. Så hvis du har lyst, kan jeg varmt anbefale dig at tjekke den ud.
Brug tid på noget rart
Når man lige har fået en ordentlig mavepuster, kan tankerne og følelserne godt komme til at køre i ring, og påvirke ens humør. Derfor kan det også være en god ide at distrahere sig selv lidt. For på den måde at få tankerne over på noget andet. Jeg tænker derfor også, at det kunne være en rigtig god ide, at du brugte tid på noget, som du synes er rart. Det kan fx være at være sammen med nogle gode venner, løbe en tur, bage eller noget helt andet. I vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring, er der også en liste med 25 ideer til, hvordan man afleder sig selv. Så måske du også kan finde lidt inspiration i den?
Snak med nogen om det
Når man har det svært er noget af det allerbedste, man gøre at snakke med nogen om det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har en, som du kan snakke med om, hvordan du har det? Måske en god ven, en forælder eller en helt tredje? Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går alene med alle de svære tanker og følelser.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge om det, der fylder hos dem. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når ens veninde har bedt om afstand. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det kan gøre rigtig ondt, når ens veninde, som man har været vild med, beder om afstand. Derfor håber jeg også rigtig meget på, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart får det bedre igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper