Hey Mindhelper
Jeg har følt mig rigtig ulykkelig og irriteret over min kæreste her på det sidste.
Vi har været sammen over fire måneder. Vi havde/har nogle gange det sindssygt godt sammen de første måneder, men lige pludselig ændrede han sig meget. Vi havde været hjemme ved mig og havde ”den første gang”
Han ændrede sig, da vi kom oppe på efterskolen. Han var knap så opmærksom på mig og vores forhold. Mere bros-before-hoe-agtig. Han er ikke længere så kærlig og virker ret ligeglad med det hele. Han virker altid irriteret eller sur på mig bare jeg nærmede mig, men virker til at have det perfekt, når han er sammen med sine venner og andre. Han starter de fleste diskussioner, fordi han ved hvad han skal sige for at irritere mig. Han har sagt at jeg bare skal være ligeglad med ham og han bare er et røvhul. Han har i forvejen svært ved at takle følelser og overhovedet føle noget. De ting han føler mest er at være ligeglad med alt eller vrede. Han har sagt at han ikke vil prøve at få vores forhold til at fungere, fordi han ikke har lyst. Han havde en virkelig dårlig dag den dag.
Jeg gider ikke at være den eneste der prøver for jeg føler han holder mig hen.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen trætte pige

(Pige, 16 år)
Hej trætte pige
Det lyder til at det er rigtigt svært med din kæreste lige nu. Og det kan sagtens gøre en rigtig ulykkelig og irriteret. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Din kæreste opfører sig ikke ordentligt
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at din kæreste ikke opfører sig særligt pænt overfor dig i øjeblikket. Og det lyder ikke som om, at det er særligt sjovt eller hyggeligt, at være kærester med ham? Når han så også virker ligeglad med dig, sur på dig eller irriterer dig med vilje, så kan du overveje, om du overhovedet har lyst til at blive ved med, at være kærester med ham?
Når han direkte siger til dig, at han ikke vil prøve på at få forholdet til at fungere, så tænker jeg, at han måske ikke har lyst til at være kærester med dig længere. Men måske kan han ikke finde ud af at sige det? Du kan jo prøve at snakke med ham om, om han overhovedet har lyst til, at i skal blive ved at være kærester. Hvis han siger ja, så kan du jo fortælle ham, hvordan du har det. Og sige, at du forventer at han også prøver at få forholdet til at fungere, hvis i skal blive ved med at være kæreter.
Det er helt op til dig, at finde ud af, hvad du har lyst til at gøre. Det er dit valg og din mavefornemmelse, som du må gå efter. Men det virker ikke til, at han har tænkt sig at gøre en indsats, for at få det til at fungere. Og så må du jo overveje, om du orker at blive ved med at prøve? Eller om det vil være rarest for dig, hvis i slog op.
Kærestesorger
Hvis du kommer frem til, at det er på tide at slå op, så er det helt i orden. Det kan være super svært og gøre rigtigt ondt, hvis man går fra en kæreste. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at snakke med ens veninde eller en anden person, som man er tryg ved om, hvordan man har det. Så kan du nemlig få støtte og hjælp, hvis det bliver svært at slå op. Du kan også prøve at læse vores artikel om kærestesorger. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan komme igennem den svære periode.
Det kan være rigtigt svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når det ikke går så godt med ens kæreste. Men jeg håber du har kunne bruge mit svar og så ønsker jeg dig masser af held og lykke med resten af efterskoleåret.
De bedste hilsner fra en Mindhelper