Jeg vil gerne have sex, og jeg føler mig også klar. Men jeg har ikke lyst til at gøre det med en, jeg kender. Jeg er bange for, at det bliver for akavet.
Kære Mindhelper
Jeg er en pige på 15 år. jeg føler mig egentlig klar til sex, men jeg ønsker ikke, at det skal være med en, jeg har et bånd til. jeg er meget akavet som person, og tror virkelig at det ville være akavet hvis jeg kendte personen.
Her kommer mit spørgsmål: Ville det være okay at have sex første gang med en man ikke kender?
M.V.H ???

(Pige, 15 år)
Kære pige, 15 år
Det er helt normalt at føle sig nervøs og akavet, den første gang man har sex. Derfor kan man også sagtens have en masse overvejelser om, hvordan den første gang skal foregå.
Det er helt op til dig, hvad du har lyst til
Du spørger direkte, om det er okay at have sex første gang med en, man ikke kender. Og ja, det er fuldstændigt okay. Der er ikke en rigtig eller forkert måde. Det vigtigste er bare, at du mærker efter i maven, hvad der er det rigtige for dig.
Jeg vil dog anbefale at du genovervejer om det vil være rart, at det skal foregå med en fremmed? Vil du kunne føle dig tryg med en helt fremmed?
Når man skal have sex – især for allerførste gang, er det vigtigt at det ikke bliver en ubehagelig oplevelse. Hvis du ikke føler dig tryg, er der nogle mekanismer i din krop der kan finde på at “nægte at være med”, sådan at det kan gøre ondt at gennemføre et samleje. Kroppen er sådan indrettet, at når du er glad og føler lyst til den dreng, du først kysser og krammer med, så vil din krop af sig selv være klar til at gå videre. Derfor foretrækker mange unge også, at have sex første gang med en kæreste eller en ven.
Skal det være lige nu?
Jeg får derfor lyst til at spørge dig: hvorfor er det så vigtigt, at det skal ske lige NU? Er det fordi dine veninder går i seng med deres kærester, og du ikke vil være udenfor? Eller er det fordi der er en helt bestemt dreng/fyr som du ikke kender så godt, men gerne vil prøve at være sammen med?
En god måde at undgå det akavede og pinlige ved sex, er at have været sammen med drengen noget tid inden. Hvis I har datet nogle måneder, har kysset/krammet/rørt lidt ved hinanden og der er følelser mellem jer, vil det føles helt naturligt at gå et skridt videre på et tidspunkt. Så vil I kende hinanden så godt, at I kan grine sammen af det fjumreri der kan opstå.
På den måde behøver det heller ikke blive akavet, fordi man kender hinanden godt og godt kan rumme, hvis det tager lidt forsøg, at få det til at fungere.
Du kan prøve at læse vores artikel om at have sex for første gang. Der står nemlig en masse gode tips til, hvordan man kan have sex på en rar måde. Og hvad der kan være godt at være opmærksom på, når det skal til at ske.
Jeg håber du finder en vej der er god for dig.
Venlig hilsen Mindhelper