Hej
Jeg mødte min nuværende kæreste på højskole og vi har det generelt godt. På højskolen var vi on/off og han havde en god veninde, som han var seksuelt sammen med, når ham og jeg var off. Mine højskoleveninder sagde at de var sammen bagom ryggen på mig, men jeg spurgte ham, han sagde nej og jeg har valgt at stole på ham. En måned efter højskole, blev vi kærester, men på dagen vi blev kærester, kyssede han med den veninde. Han ville gerne kæmpe for vores forhold, så han foreslog at cutte kontakten med hende. 3 måneder senere har han genoptaget kontakten til hende efter en miskommunikation mellem ham og jeg og jeg fandt ud af det efter en måned. Hun er en af hans bedste veninder, men jeg kan ikke udstå hende og jeg er bange for at han kunne finde på at være sammen med hende igen og han siger han ingen interesse har. Jeg ved hun betyder meget for ham som ven, så jeg vil gerne forsøge at få det til at fungere, men jeg har det rigtig svært ved det, hvilket jeg har fortalt ham. Han er lige nu på besøg hos hende pga en samtale han skal til og ville spare at rejse samme dag, men jeg tænker konstant på det, og min mave slår knuder. jeg vil bare gerne have tillid til ham igen og ro i maven

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om din kæreste og hans veninde, fylder en del for tiden. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og delt det.
Kærester og veninder
Du skriver, at dig og din kæreste generelt har det godt. Men du fortæller også, at du er bange for, om han kunne finde på at være sammen med hans veninde. Det kan være mega tungt, og gøre en rigtig urolig, når først sådan en bekymring er dukket op. Derfor forstår jeg også godt, at du gerne vil af med følelsen og have tillid til din kæreste.
Når man har tillid til en person, så stoler man på vedkommende, og man ved at man kan regne med, at det de siger, også er det de gør. Tillid er noget, som kan gå op og ned i et forhold. I nogle perioder er tilliden helt i top. Men i andre sker der måske et eller andet som gør, at tilliden lige får et nøk nedad.
Og når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at der måske har været et par situationer i dig og din kærestes forhold, hvor det er sket. Du fortæller f.eks. at han har kysset med hende veninden den dag i blev kærester, og at han har genoptaget kontakten til hende, selvom han til at starte med foreslog at cutte den. Når sådan nogle ting sker, er det helt naturligt at blive usikker. Og jeg tror, at de fleste andre unge også ville have lidt uro i maven, hvis de var i din situation.
Arbejd med tilliden
Men heldigvis er det også sådan, at tillid er noget, som sagtens kan opbygges. Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre er at tale med dine kæreste om, hvordan du har det. Det kan for eksempel være, at du kan fortælle ham, om den usikkerhed du føler, og hvor den kommer fra. I kan måske også snakke om, hvad der kunne hjælpe dig til, at føle dig mere sikker på ham. Måske har der også været tidspunkter, hvor i begge har brudt hinandens tillid – og så er det en rigtig god ide at få talt det igennem. På den måde kan man nemlig lige så stille bygge tilliden op igen.
Det med veninden
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er svært at din kæreste ses med hans veninde igen. Men i sidste ende er det hans valg, om han vil holde kontakten med hende eller ej. Derfor kan det også være en god ide at mærke efter, om det er noget, som du kan være i eller ej. For nogle ville det være en dealbreaker, og for andre ville det ikke. Derfor er der heller ikke noget rigtigt eller forkert, at gøre. Du skal gøre det, som er rigtig for dig.
Tal med nogen om det
Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig at tale med en, du kender om, hvordan du har det. For det kan være lettende, at dele tankerne, og det kan give en lidt mere ro i maven. Så måske har du en forældre, en god veninde, eller en helt tredje, som du kan snakke med? Så kan du også høre, hvad den person tænker om det hele, og måske personen også har et råd eller to.
Hvis du gerne vil tale med nogle ude fra, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace kan man nemlig få gratis og anonyme samtaler. Og det kan sommetider være rart at tale tingene igennem med en, som ikke lige kender en,
Det kan være rigtig svært at gå rundt med uro i maven, når ens kæreste er sammen med en veninde. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe. Jeg sender i hvert fald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper