Hej Mindhelper
Igennem 2 år har jeg haft et on and off forhold med min første kærlighed. Det er mig der slutter det hver gang :((.Vi gik fra hinanden og var ikke sammen i 6 måneder. I de 6 måneder vi var fra hinanden havde vi ingen kontakt, jeg savnede hver dag men gjorde mit bedste for at komme videre, men hver gang jeg så meget som kysset med en anden fik jeg skyldfølelse, fortrød og dårlig selvværd pga det. Mig og min kæreste har ikke mange ting til fælles, jeg er meget social og han er meget introvert, så vi er kun sammen på to mandshånd, hvilket han er har det fint med men jeg vil gerne have det var anderledes, men så når vi er ude med andre føles det unaturligt, vi har på ingen måde sammen humor.. han er ikke eventyrlystig som mig og er jeg er bange for at få et “kedeligt” ungdoms liv med ham. Vi har til gengæld rigtig god fysisk kommunikation, vores sex er fantastisk og der jeg føler mest kærlighed for ham. Han er super tålmodig med mig og er super god til at lytte og næsten for god, det bliver næsten som om han er min psykolog, vi snakker mest om vores problemer i forholdet og hvordan vi kan forbedre det. I de 6 måneder vi var fra hinanden blev min bedste ven meget forelsket i mig og han har forsøgt at få mig i alt den tid. Mig og ham har det super sjovt sammen, vi har samme humor, vi kan lave alt sammen, vi har fælles intereser, vi kan være alene og sammen med andre. Han er også super tålmodig med mig og mega god til at lytte. Jeg kan lide hans familie og alt er fungere faktisk. Jeg har i de 6 måneder kun tænkt på min eks kæreste og holdt min bedste ven i stærkt arm og sagt til ham i min egen tro om at vi kun ville forblive venner. Det tænkte jeg fordi jeg ikke føler mig seksual tiltrukket af ham, men gjorde jeg heller ikke af min kæreste før vi havde prøvet det. Min kæreste er stort set den eneste jeg har være sammen med og han kender min krop rigtigt godt, han har vist mig hvad jeg kan lide. Har aldrig givet min bedsteven en chance og nu hvor jeg er sammen med min kæreste igen fortryder jeg det. Min bedste giver mig alt det min kæreste ikke giver mig og hvis mig og min bedsteven også kunne fungere seksualt ville vi have et rigtigt godt og eventyrligt forhold. Men står i et dilemma om jeg tør at risikere at miste min kæreste som jeg elsker så højt selvom han ikke gør mig lykkelig foreviget og fortryde det enderligt hvis det ikke ville fungere med min bedsteven.

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Jeg kan godt se, at det er lidt et dilemma, du er landet i her. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Dilemmaet
Det kan være super svært, når man føler man står med valget mellem to fyre og man er glade for dem begge to. For så er det helt normalt at opleve, at der er nogle ting, som taler mest for den ene og nogle andre som taler mest for den anden. Og hvad søren gør man så lige? For det kan være et mega svært valg at tage. Men når jeg læser dit brev, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan det kan være, at du stadig er sammen med din nuværende kæreste? For det lyder lidt til, at du ikke er helt tilfreds i dit forhold. Du skriver både, at i ikke har mange ting til fælles, at du ikke regner med at han vil gøre dig lykkelig for evigt og at du gerne vil have det anderledes, end i har det lige nu. Så virker det lidt på mig som om, at du måske allerede er klar til at komme videre fra din nuværende kæreste? Derfor tænker jeg også, at det måske vil give god mening, at prøve noget nyt. For du fortjener selvfølgelig at være rigtigt glad i dit kæresteforhold.
Din bedsteven
Det lyder til, at dig og din bedsteven er et rigtigt godt match. Men samtidigt er du lidt nervøs for, at du ikke er seksuelt tiltrukket af ham. Men jeg synes du skriver det rigtigt fint, når du fortæller, at det også var sådan med din kæreste indtil i havde prøvet det af. Det tænker jeg også sagtens kan være, at du først vil kunne være sikker, hvis dig og ham giver det en chance. Dog kan det være en god idé også at overveje, at der altid er en risiko ved at være sammen med sine venner. For det kan være svært at vende tilbage til at være venner igen, hvis man først har været sammen som kærester. Der må du mærke godt efter, om du er klar til at tage den risiko. Det kan jo være, at det bare kommer til at gå super godt.
Den 3. mulighed
En tredje mulighed er, at du går fra din kæreste, men ikke bliver kærester med din bedsteven. Selvom det måske virker som en kedelig mulighed, så kan du overveje, om det vil give mening at kigge efter en fyr, som du både er vild med, tiltrukket af og som ikke er din bedsteven. Her tænker jeg især for at i så kan beholde jeres gode venskab. Det kan være rigtigt hårdt at være single, hvis man er glad for at have en kæreste. Men det kan også være en super god mulighed for at tænke over, hvad man egentligt godt kunne tænke sig i en kæreste. Hvad der gør en glad og hvad der er vigtigt, at man kan have sammen.
Snak med dine veninder
Jeg tror mit bedste råd til dig er, at mærke rigtigt godt efter i maven. For det er kun dig, som kan bedømme, hvad der føles rigtigt for dig og hvad du er klar til. Og du fortjener selvfølgelig, at have et rigtigt godt og spændende ungdomsliv og et dejligt kærlighedsliv. Men hvis du stadig er totalt forvirret, så kan du også overveje at snakke med dine veninder om det. Hvis du har en god veninde, som du er tryg ved at snakke med, så kan det være rigtigt rart, at vende situationen med hende. For så har i god tid til at gå i dybden med, hvad der er fordelen og ulempen ved dine muligheder. Så kan du få lidt friske øjne på det hele og støtte til at finde ud af, hvad der er det rigtige for dig. Og måske kunne det være rigtigt rart for dig?
Det kan være super svært, hvis man er vild med to fyre og ikke ved, hvem man bør vælge. Men jeg håber, at mit svar har kunne hjælpe dig lidt. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper