Hej.
Jeg er virkelig ked af det og ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har denne veninde som jeg føler prøvet at gøre mig ked af det og jaloux. Jeg føler at hun prøver at tage min kæreste fra mig. Hun ligger på ham og krammer og røre ved ham osv. hele tiden. Jeg er virkelig glad for ham og elsker ham. Mig og min kæreste har været sammen i 7 måneder nu. Kunne godt være lidt bange for hvad hun kunne finde på. Mig og min kæreste har været og skændes nogen gange og nu stoler han ikke på mig (han har selv sagt det til mig flere gange).
Jeg er rigtig ked af det.
Hilsen ked af det pige.

(14 år)
Hej Ked af det pige
Det lyder til, at det med din kæreste og din veninde fylder rigtig meget hos dig. Det kan være rigtig hårdt, når man oplever at ens veninde prøver at gøre en ked af det og jaloux. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er normalt
Når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder til, at du er rigtig glad for din kæreste. Det kan være mega dejligt at have fundet en person, som får alle sommerfuglene til at flyve helt vildt rundt i maven. Og når man er hammerforelsket, vil man for det meste også rigtig gerne have den anden person for sig selv. Og så kan det være rigtig hårdt, når ens veninde hele tiden krammer og rør ved ens kæreste. Men du skal vide, at det er helt normalt, at du ikke bryder dig om, at din veninde ligger oven på din kærste og krammer ham. Derfor er det også helt naturligt, at du bliver ked af det og jaloux. For det kan være rigtig svært at se andre være så tæt på ens kæreste.
Snak med din veninde om det
Det kan være rigtig ubehageligt at gå med en følelse af, at ens veninde prøver at gøre en ked af det og jaloux. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med din veninde om, hvordan du har det?
For hvis du ikke har gjort det, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. For sommetider ved den anden person slet ikke, at det de gør, gør en ked af det. Derfor kan det også være rigtig godt at få det fortalt. For så kan det også være, at I kan få snakket om det, og måske har din veninde slet ikke har ment noget ondt med det. Og derfor bliver rigtig glad for, at du fortæller hende, at du ikke synes det er rart, når hun er så tæt med din kæreste.
Når man skal snakke med sine veninder om noget de gør, som gør en ked af det, kan det være en rigtig god ide at forsøge at holde bolden på egen banehalvdel. Og fortælle, hvordan man selv har det og oplever tingene. For hvis den anden person oplever det som et angreb, kan de godt komme til at gå lidt i forsvarsmode og kun fokusere på, at forsvare sig selv fremfor at lytte til, hvad den anden siger.
Jeg tænker også, at der måske er noget i vores artikel om at håndtere konflikter, som kan være hjælpsomt for dig. Også selvom situationen mellem din veninde og dig måske ikke er gået helt i hårknude endnu. I artiklen står der nemlig også nogle gode råd til, hvordan man får det taget i opløbet. Og det tænker jeg måske kunne hjælpe dig, så du ikke skal blive ved med at være så ked af det og jaloux.
Snak med din kæreste
Du skriver, at dig og din kæreste har været oppe og skændes, men jeg er lidt i tvivl om, det er pga. det her eller noget andet? Det kan være rigtig ubehageligt at skændes med sin kæreste, og det er bestemt ikke rart at få at vide, at ens kæreste ikke stoler på en længere. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det gør dig rigtig ked af det.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at dig og din kæreste fik snakket om det. Og fik fortalt hinanden, hvad I synes er okay, og hvad I ikke synes er okay. Så kan det også være, at I kan blive enige om, hvor tæt I må være med andre. For det kan nemlig være med til at give lidt ro i maven, så man ikke skal gå og være nervøs og jaloux eller føle, at det er svært at stole på den anden.
Og også her er det en rigtig god ide at forsøge at holde bolden på egen halvdel. Det kan være mega svært, og langt de fleste kommer sommetider til at glemme det. Men ved at være opmærksom på det, er man allerede et godt stykke af vejen.
Snak med andre om det
Det kan være svært at gå med en masse svære tanker og følelser helt alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide, at snakke med nogen om, hvordan man har det. For så oplever rigtig mange, at det svære fylder lidt mindre.
Derfor tænker jeg også, at det ville være rigtig fint, at du snakkede med nogle af dine andre venner om, hvordan du har det. Det med at være jaloux er noget, som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet at have det sådan, og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Og uanset om ens venner har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle ting.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse super søde og rare frivillige, som altid gerne vil lytte. Intet er for stort eller småt til Headspace. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Du kan både chatte med dem eller få tid til en samtale. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at kontakte.
Det kan være vildt svært, når man oplever at ens veninde forsøger at gøre en ked af det og jaloux. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med din veninde om det. Så du ikke skal blive ved med at gå og være så ked af det
De bedste hilsner fra en Mindhelper