Hej
Jeg står i et kæmpe dilemma, jeg føler at min kæreste gennem 3 år er alt for afhængig af mig, føler ik jeg kan få luft til at være mig.
Når jeg er sammen med mine veninder kan han ringe 28 gange på under 1 time hvis jeg ik lige har svaret med det samme.
Han har ik rigtig andre end mig så kan heller ik få mig selv til at gå fra ham.
Vi er lige flyttet fra hinanden fordi jeg havde brug for luft.
Men jeg føler ikke samme savn til ham som han gør til mig.
Jeg er bange for hvad han ville gøre hvis jeg ik er i hans liv, men jeg holder heller ik til at jeg ik kan være sammen med mine veninder uden jeg skal tænke på svare hele tiden.
Når jeg snakker med ham siger han det er okay, men hver aften når vi snakker i telefon sammen ender vi med at blive uvenner fordi han ik kan lide jeg er sammen med andre og fordi jeg ik har tid til at svare hele tiden.
Ved virkelig ik Hva jeg skal gøre, har givet ham mange chance for st ændre på tingene, men der sker ik noget ander end at jeg trækker mig fordi det bliver for meget

(18 år)
Hej med dig
Det kan være hammersvært at være i et forhold, hvor man føler at ens kæreste er afhængig af en. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Du skriver, at du føler at din kæreste gennem tre år er afhængig af dig. Det lyder som en svær situation at stå i. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes, at det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre. Det kan være frustrerende at føle, at der ikke er plads til at være sammen med ens veninder, uden at man hele tiden skal være i kontakt over telefon. Og hvis man samtidig er bange for, hvad han skulle gøre, hvis I slog op, så kan det være super svært at finde hoved og hale i. Derfor tænker jeg også det giver mening, at du ikke ved, hvad du skal gøre.
Et forhold som er godt for begge
Når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder som om, at dig og din kæreste har forskellige forventninger til, hvordan jeres forhold skal være. Er det mon rigtigt forstået? Det er normalt at have forskellige ideer om, hvordan et forhold skal være. Vi mennesker er helt vildt forskellige, når det kommer til hvor tit vi fx kan lide, at være sammen med vores kæreste. Derfor handler det ofte om, at gå på kompromis og finde en fælles midte for, hvordan ens forhold skal være. Men når jeg læser dit brev, synes jeg ikke det lyder som om, dig og din kærestes forhold mødes på midten. Det lyder som om, at det ofte er ham, som har brug for kontakten og ikke nødvendigvis dig. Er det rigtigt forstået?
Du skriver at han ikke har andre end dig og derfor har du svært ved at gå fra ham. Det kan også være svært at gå fra nogen, hvis man ved det sætter dem i en dårlig eller ensom situation. Men det er vigtigt at huske, at ofte er det bedst at være sammen, fordi man holder af hinanden og vil hinanden. Ikke fordi man er bange for at gøre den anden ked af det. Derfor er det også vigtigt at sige, at det er okay at gå, hvis man kan mærke at forholdet ikke er det rigtige for en.
Sæt grænser
Det lyder til, at jeres forhold ikke giver dig den plads og den luft, som du godt kunne tænke dig. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du husker at sige fra over for ham? Du skriver selv, at du bliver ved med at give ham chancer, men betyder det så også at du siger fra? Hvis ikke, så er det vigtigt, at du husker på, at man skal passe på sig selv og respektere sine egne grænser. Så når du fx føler, at det er for meget, at han ringer 28 gange, er det vigtigt, du fortæller ham det.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en god ide hvis du tog en snak med ham, så I kan finde ud af, hvordan jeres forhold kan være rart for jer begge. Ofte når man skal fortælle andre hvordan man har det, kan det være en god ide at holde bolden på egen banehalvdel. På den måde ligger fokus mere på, hvad der ikke fungerer for en selv og ikke så meget på, hvad der er galt med den anden. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel Pas på dig selv: lær at sætte grænser!. I den finder du måske nogle gode råd til, hvordan man bliver bedre til at sætte grænser og passe på sig selv.
Lav en liste
Når man står i en situation, hvor det er svært at finde ud af, hvad man skal gøre, kan det nogle gange være en god hjælp at lave en liste over, hvad der taler for at blive i forholdet, og hvad der taler imod. Hvis du tænker, at det giver mening at lave sådan en liste, kan det være en god ide at skrive det ned på et papir. På den måde er det nemmere at overskue og holde styr på, hvad der peger for og imod.
Snak med nogen
Når man går med en masse svære tanker og følelser i et forhold, kan det være en rigtig god ide, at tale med nogen om det. For det kan være både lettende og rigtig rart at få snakket med nogen om det. Derfor kunne det måske være rart for dig at tale med nogen om de tanker, du går rundt med i forhold til din kæreste. Det kan fx være en af dine forældre, en god veninde eller en helt tredje. Det vigtigste er ikke, hvem du taler med, men at det er en, du er tryg ved og stoler på.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, så er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man er i tvivl om man skal gå fra sin kæreste eller ej. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Du kan enten fange dem online eller besøge dem fysisk. Der ligger Headspacecentre i de fleste store byer.
Det kan være super svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man bliver ved med at give sin kæreste chancer og intet ændrer sig. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper