Spring til hovedindhold
Udgivet: 12/08/2026
Hej Mindhelper
Jeg har fået en dejlig kæreste, hun er bare det sødeste. Det er min første. Vi har jo været meget sammen her i ferien, også intimt. Desværre går det ikke altid som jeg gerne vil. Min kæreste er meget åben omkring at hun elsker min rejsning. Men jeg har altså ikke altid kontrol over den. Jeg vil jo megagerne gøre hende glad men det er altså ikke altid den gider rejse sig når jeg og hun har brug for det. Så føler jeg jeg skuffer hende. Jeg har også oplevet at det går godt og planmæssigt men midt under akten, så falder den pludslig. Jeg har også prøvet at den går af alt for tidligt inden hun er blevet glad. Det er næsten blevet sådan at jeg næsten ingen gang glæder mig til at være intim med hen de fordi jeg frygter om den nu opfører sig ordenlig og kan det hun har brug for. Kan jeg gøre noget?

(Dreng, 16 år)
Hej du,
Kære du,
Stort tillykke med, at du har fået en sød kæreste. Det lyder virkelig skønt!
Udover hvor dejligt det er, at få en kæreste, kan det også være mega forvirrende med en anden persons forventninger og behov!
Så jeg forstår helt klart, at du kan bruge et råd eller to.
Du er ikke alene
Det er megafedt, du skriver ind…
Netop fordi du nemlig ikke er den eneste, som har prøvet at have problemer med rejsningen.
Faktisk oplever mange mænd i løbet af deres liv, at have udfordringer i den arena.
Der kan være forskellige grunde til, at det sker: uhensigtsmæssige kost-og motionsvaner, stress, tankemylder.
Men ofte – især hos yngre mænd – kan årsagen være, at de føler et præstationspres. Måske du kan genkende det?
Få skuldrene ned
Det lyder nemlig som om, du er meget opmærksom på din kærestes behov. Og det er megafedt!
Men når sex kommer til at handle om enten at gøre din kæreste glad eller at skuffe hende, så kan der skabes et stort pres.
Sex er godt, når det er en sjov, rar og intim måde at komme tæt på sin kæreste.
Og derfor er det ærgerligt, hvis du nærmest begynder at ‘frygte’ pga. et præstationspres.
Klar kommunikation i kanen!
Med sex – så vel som med alt andet i øvrigt – er kommunikation bare så megavigtigt.
Hvis du kan tale med din partner om den usikkerhed, og det pres du føler, så kan hun hjælpe dig til at komme over det.
‘Ansvaret’ for at have god sex ligger ikke kun hos en af jer.
Det er noget I gør sammen, og som kan bringe jer tættere, hvis I udviser forståelse og tålmodighed overfor hinanden.
Fortæl din kæreste, hvordan du har det, og husk, at I er på samme hold og kan støtte hinanden.
Hvis det kunne være fedt med en hjælpende hånd til sådan en snak, så har sex og samfund en virkelig god artikel I kunne læse sammen.
Tal med dine venner om det
Jeg ved godt, at det her råd måske er et, som er svært at følge.
Det forstår jeg også godt. Det kan være sårbart at tale om.
Men hvis du har en – eller et par – rigtig gode venner, du stoler på. Så kunne det måske være fedt at dele med dem.
Det er desværre et emne, som er lidt tabubelagt blandt drenge og mænd, selvom det slet ikke er så ualmindeligt.
Det ville være godt for mænd overalt, hvis flere var modige og tog snakken med hinanden.
Sexlinien har også en chat!
Hvis du har brug for lidt mere rådgivning, så kan jeg varmt anbefale Sexlinien.
Derinde kan du læse både spørgsmål fra andre og også skrive til deres chat, hvor der sidder dygtige rådgivere, som kan svare på alt mellem himmel og jord.
Hvis det bliver ved – tag til lægen
Og så lige på falderebet her til sidst:
Hvis problemet bliver ved – eller tager til, så det sker oftere – så kan det være en god idé at kontakte din læge og få et tjek.
Der kan være nogle fysiologiske årsager til, hvis det er et hyppigt og tilbagevendende problem.
Alt det bedste fra Aske!
Var svaret nyttigt for dig?