Hej Mindhelper
Mine forældre blev skilt da jeg var 4 år. Jeg blir 19 i morgen, og jeg har fornyligt haft en ”breakdown” hvor jeg snakkede omkring at jeg ikke er i stand til at få et forhold til at fungerer, pga. mine forældres skilsmisse. Jeg troede egentlig ikke at jeg havde et problem med det, jeg er glad på deres vegne, de har begge kærester nemlig, men jeg mistænker det har noget at gøre med at min far og hans kæreste gennem 14 år, lige har slået op her i januar.
Det ”breakdown” er ikke det første hvor jeg har nævnt mine forældres skilsmisse.
Håber I kan hjælpe mig med at få lidt klarhed over situationen.
Kh L.

(Pige, 18 år)
Hej L.
Det med skilsmissefamilier kan sagtens påvirke en på rigtigt mange måder. Og nogle gange så er det hammersvært. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det dine tanker med os.
Det er en rigtig svær periode lige nu
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Og selvom det måske er rigtigt længe siden, så har dine forældres skilsmisse påvirket dig rigtigt meget og sat en masse tanker igang hos dig. Og det tænker jeg giver rigtig god mening. For det er helt naturligt, at en skilsmisse påvirker børnene i familien. Når ens forældre bliver skilt, så er der nogle børn der oplever, at den der drøm om kernefamilien går lidt i stykker. Og der er måske også nogle konflikter mellem forældrene og nye kærester og familier, som man skal forholde sig til. Det kan være hammersvært at opleve og det er helt naturligt, at man kan komme til at tænke på, om skilsmissen kan være grunden til, at der er nogle ting som er svært for en i forhold til kærlighed.
Når nu din far og hans kæreste lige er gået fra hinanden, så kommer jeg til at tænke på, om det måske også er et chok og sorg, du oplever i øjeblikket? For hvis hans kæreste har været en del af dit liv siden du var helt lille, så kan det være rigtigt mærkeligt, når de så går fra hinanden. For hvad kommer der så til at ske? Så kan det være helt naturligt at få et “breakdown” og blive rigtigt overvældet og ked af det. Så kan det være en rigtig god idé, at prøve at passe ekstra godt på dig selv i den periode, hvor det er super svært. Og give dig selv god tid til at komme ovenpå igen ovenpå deres kærestebrud.
Parforhold
Nogle mennesker oplever, at de kan have svært ved at få et parforhold til at fungere. Det kan der være rigtigt mange grunde til og nogle oplever, at deres forældres skilsmisse kan påvirke deres egne oplevelser af parforhold. Men samtidigt er det også de færreste 19-årige, som har totalt styr på det med parforhold. Parforhold kan være rigtigt svære at få til at fungere. Og på det tidspunkt af ens liv, så har man måske heller ikke så meget erfaring med parforhold og så er det helt naturligt, at man bare kan synes det er super svært at få forholdene til at fungere. Og så skal man også være lidt heldig lige at møde den rigtige. Derfor tænker jeg også, at selvom det er svært lige nu, så er der rigtig god chance for, at du kommer til at opleve nogle rigtigt dejlige parforhold i løbet af dit liv.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du snakker med nogen om, hvordan du har det i øjeblikket. For det kan være en rigtig god idé, hvis man går igennem en periode, som er mega hård. Så er det naturligt at have brug for at snakke om tingene og få et pusterum for alle de tanker, som måske fylder hele ens hoved. Og jeg tænker, at det måske også kunne være en god idé for dig? Jeg har i hvert fald lidt ideer til, hvem du kan prøve at snakke med.
Snak med nogen omkring dig
Hvis du er tryg ved at snakke med en af dine forældre, eller måske har en rigtig sød moster, god veninde eller anden person, som du er tæt med. Så kan du overveje at prøve at tage fat i en dem og høre dem ad, om de måske kunne snakke lidt med dig, når nu det er så svært i øjeblikket. Så kunne i gå en tur, drikke en kop kaffe eller lave noget andet hyggeligt imens. Alle mennesker har brug for hjælp engang imellem og det er helt okay at række ud til dem omkring en. De fleste vil nemlig rigtigt gerne hjælpe.
Tag fat i en psykolog
Hvis man oplever, at man har rigtigt mange bekymringer og tanker omkring sine forældres skilsmisse, så er der nogle, som synes det er rigtigt rart at få hjælp til at snakke det igennem med en som er professionel i, hvordan vi mennesker reagerer på svære perioder. Det kan man eksempelvis gøre hos en psykolog. Psykologen er nemlig uddannet i, hvordan vi bliver påvirket af vores nærmeste og det kan være rigtigt rart at snakke det igennem med en psykolog, hvis man oplever at få “breakdowns” eller være påvirket på en anden måde. Måske kunne det være noget for dig? I nogle kommuner er det gratis for unge at gå til psykolog, så hvis du tænker det kunne være rart, så kan du prøve at google om det også gælder i din kommune.
Man må altid tage fat i Headspace
Hvis du gerne vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, men det ikke skal være en psykolog – så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man man kan komme og snakke om det der fylder. Deres frivillige er super søde og dygtige. Det er helt gratis og alle unge er velkomne – uanset størrelsen på deres problem. Det kan være en rigtig rar måde, at få snakket nogle af de svære ting igennem med nogle, som har ro og overskud til at lytte og hjælpe. Man kan også kontakte dem på chat, hvis man synes det er rarest. Dem kan jeg varmt anbefale.
Skilsmisser kan være rigtigt svære at opleve og nogle oplever, at det påvirker dem selvom det måske er rigtigt længe siden. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og du finder nogle at snakke med.
De bedste hilsner fra en Mindhelper