Hej Mindhelper
Jeg startede på uni i slut august, hvor jeg mødte den her fyr, som jeg ret hurtigt endte med at falde for. Han var sød og trak mig ind til sig og virkede interesseret og jeg endte med at være hjemme ved ham nogle gange, hvor nogle af de andre fra studiet også var der. Han spurgte flere gange om jeg ville i seng med ham og han gjorde sit for at det lykkedes, men jeg har alle gange sagt nej, da jeg aldrig har lavet noget med nogen og er ret nervøs for det plus jeg havde kun kendt ham en uge. Efter to uger endte jeg med at sove ved ham og han lavede morgenmad til mig dagen efter, hvor vi hyggede, men efterfølgende var han ret kold overfor mig. Jeg fandt så ud af for et par uger siden, at han den første dag havde lavet et væddemål med en af de andre, om at han skulle kysse mig, hvilket han ihærdigt forsøgte på. Jeg blev ret ked af det og han ville efterfølgende ikke snakke med mig om det. Vi er i studiegruppe sammen og er derfor nødt til at snakke sammen og jeg havde af den grund også en aftale med ham flere gange, hvor han brændte mig af, hvilket igen gjorde mig ked af det, men jeg ved bare ikke, jeg har lyst til at sige undskyld, for det var mig der var dum og naiv, men bør jeg det?

(20 år)
Kære Du
Det lyder virkelig ikke som en sjov situation, du er havnet i. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du har ses lidt med en fyr fra din studiegruppe, som du er blevet vild med. Men at du har fundet ud af, at han har lavet et væddemål om at skulle kysse dig. Det lyder rigtig ubehageligt. Og jeg kan sagtens forstå, at du blev ked af det, da du fandt ud af det. For det er ikke okay, at gøre sådan noget. Og jeg tænker, at de fleste i din situation, ville blive hammer skuffede, hvis de fandt ud af, at en de var vild med, havde lavet sådan et væddemål. For det kan måske føles lidt ydmygende, at der er nogen der har gjort det, uden at man ved det. Og man kan også blive i tvivl, om personen så overhovedet kan lide en, eller om de kun viste interesse for at vinde væddemålet.
Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at jeg slet ikke synes, du virker hverken dum eller naiv. For selvom jeg godt kan forstå, at de følelser kan poppe op i dig. Så tænker jeg samtidig også, at det er helt normalt, at man regner med, at når nogen viser interesse, så er det fordi de godt kan lide en. Derfor tænker jeg heller ikke, at du har noget at undskylde for, for du har ikke gjort noget forkert.
Hvad skal du gøre nu?
Du skriver, at ham fyren har aflyst nogle aftaler og virker kold over for dig. Samtidig skriver du også, at du er nødt til at se ham, da i er i samme studiegruppe. Det er ikke den fedeste situation at være i. For når nogen har såret en, kan det være ret hårdt, at skulle være sammen med dem. Det kan nogen gange gøre det sværere at komme af med de trælse følelser. For hver gang man ser personen, kan det måske godt føles lidt som om, at man gnider salt i såret.
Derfor er også helt fair, hvis ikke du har lyst til at være i studiegruppe med ham mere. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om i er ved at lave noget opgave, eller eksamen sammen. Men måske kan du prøve at overveje, om du vil blive ved med, at være i den studiegruppe, hvor han også er?
Afled opmærksomheden
Uanset om du bliver i studiegruppen eller ej, så kan det måske være en hjælp for dig, at prøve at aflede din opmærksomhed, fra ham fyren. For selvom det kan gøre rigtig nas, når der er en man er vild med, som har skuffet en. Så oplever de fleste også, at de svære følelser, bliver mindre og mindre med tiden. Og derfor kan det sommetider hjælpe at distrahere sig selv, så man ikke tænker helt så meget på de trælse ting.
Så måske kan du overveje, om du kan lave nogle ting, som du godt kan lide. Det kan både være noget, du synes er hyggeligt at lave alene, eller det kan være sammen med nogen andre. Måske er der for eksempel nogle andre fra studiet, som du kunne bruge noget mere tid sammen med?
Du kan også prøve, at tage et kig på vores artikel om ulykkelig forelskelse. Der er der nogen råd til, hvad man kan gøre, hvis man har brændt nallerne lidt på kærligheden. Så måske er der noget af det, som kunne være rart for dig at læse.
Tal om det
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide at tale med nogen om, hvordan du har det, hvis ikke du allerede gør det. For det kan nogen gange hjælpe at få tankerne og følelserne ud af hovedet, så de ikke kører i ring. Så måske har du en god ven eller veninde, nogle forældre, eller en helt fjerde, som kunne være god at tale med? De fleste mennesker, vil nemlig rigtig gerne lytte, hvis man går igennem noget som er svært. Og selvom de måske ikke kan gøre noget direkte, så kan det stadig lette lidt, at få sagt tingene højt.
Tag i Headspace
Du kan også altid, tage fat i Headspace. Hos Headspace kan man komme og få samtaler, med nogle søde og dygtige frivillige. Intet problem er for stort eller småt, og man kan tale om lige præcist det, som fylder for en. Og nogen gange, kan det være lidt rart, at tale med nogen ude fra, når man går igennem noget som er svært. Det er gratis at komme i Headspace, og du kan også være anonym, hvis du helst vil det. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan gøre mega ondt når en man er vild med, gør noget, som skuffer en. Derfor håber jeg også meget på, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper