Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18 år og har været sammen med min kæreste i 1 år. Vi havde en noget uheldig start på sexlivet fordi vi begge var nybegyndere. Det betyder at jeg, stadig nu, kun dyrker sex for min kærestes skyld. Jeg kan ikke opnå en orgasme med ham og jeg får præstationsangst. Jeg har prøvet at ændre på det og ændre min indstilling og syn på sex, men det hjælper intet. Jeg har bare sjældent lyst til sex på trods af at jeg bestemt ikke er aseksuel.
Jeg håber i har nogle gode råd til hvordan jeg kan ændre på min tilgang til sex og måske få mere lyst til det med min kæreste.
mvh en fortvivlet

(18 år)
Kære Fortvivlede
Det lyder til, at du går rundt med en masse tanker om dig og din kærestes sexliv for tiden. Sådan nogle tanker kan godt komme til at fylde en hel del. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det giver mening
Du skriver, at du sjældent har lyst til sex, og at du også kan blive ramt af præstationsangst. Det kan være ret ubehageligt, at blive nervøs i forbindelse med sex. Måske dukker der en masse tanker op i ens hovede: Gør jeg det godt nok? Hvordan ser jeg ud? Eller hvad skal jeg lige gøre nu?
Hvis man får præstationsangst, eller har en masse trælse omkring sex, så kan det godt slukke for ens lyst. For som regel har man ikke lyst til at gøre noget, som sætter ens nervøsitet eller trælse tanker i gang. Men du skal vide, at det med at føle præstationsangst i forhold til sex, er helt normalt. Det er noget som mange unge kender til. For de fleste af os vil gerne gøre det godt – også når det kommer til sex!
At komme, eller ikke at komme
For mange kan sex være forbundet med det at få en orgasme. Og det kan godt føles frustrerende, hvis man ikke får det.
Men at have svært ved at få en orgasme er langt fra ualmindeligt. Rigtig mange piger og kvinder har prøvet det med, at det kan være svært at komme under sex. Nogle gange handler det om, at man ikke helt får slappet af eller givet sig hen. Andre gange kan det være fordi, at man har brug for mere stimulation for at kunne få orgasme. Og andre gange er det måske noget helt tredje.
Jeg tænker måske, at der er noget i Sexliniens artikel om orgasmer, som kan være hjælpsom for dig at læse. I den står der nemlig en masse om orgasmer, og hvordan man kan få lettere ved at få dem. Det kan nogle gange også hjælpe, at flytte fokuset, når man har sex. Sådan så der er mere fokus på, at det skal være rart fremfor at man skal få en orgasme. På den måde kan det nemlig være lettere at nyde det, i stedet for at tænke på, om man mon kan få en orgasme eller ej. Giver det mening?
Det skal være rart for jer begge
Du skriver også, at du kun dyrker sex for din kærestes skyld. Og sådan skal det helst ikke være. Sex skal nemlig være rart for begge parter. Derfor skal man heller ikke have sex, hvis ikke man har lyst til det. Og det er altid vigtigt at mærke efter, og gøre det som føles rigtig for en.
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med din kæreste om, hvordan du har det? Ellers er det mit bedste råd til dig, at gøre det. Det kan godt være svært at fortælle sin kæreste, at man måske ikke har lige så meget lyst til sex, som den anden. Men det at tale sammen om det, kan være med til at tage noget af præstationsangsten væk. Og så kan i måske også tale om, hvad der føles godt for dig under sex, og om der er noget i sammen kan gøre for, at du får mere lyst til sex. Nogle gange kan det f.eks. hjælpe at lave andre intime ting sammen, som ikke skal føre til sex. Det kan f.eks. være at ligge og nusse, kysse, eller noget helt tredje.
Tal med en anden om det
Det kan også være, at du har en god ven eller veninde, som du kan tale med? Det kan nemlig være ret rart at dele det med en anden, når man går og bøvler med nogle ting. For så fylder det tit ikke nær så meget bagefter.
Hos Sexlinien sidder de klar til at lytte
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Sexlinien. Hos Sexlinien ved de en masse om sex, og de er vant til at tale med unge om alle mulige forskellige ting. Man kan både ringe og skrive ind til dem, og deres rådgivere er super søde. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at hive fat i.
Det kan fylde meget, når man ikke har lyst til sex, eller føler præstationsangst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du har kunne bruge. Jeg sender i hvert fald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper