Hej Mindhelper
Jeg er utroligt grådlabil og græder ved den mindste lejlighed. Det er frygtelig irriterende for der skal ingenting til før tårene vælder frem. Fx når jeg har sex kommer gråden ofte, specielt omkring højdepunktet og lige efter fordi jeg bliver så følesemæssigt påvirket. Det er enormt akavet for det er et klart turn-off hos drengene selv om jeg forsikrer dem om det ikke har noget med dem at gøre. De bliver forlegne og ved ikke hvad de skal gøre og vil enlig tit væk så hurtigt som muligt. Jeg har en enkelt gang været sammen med en pige på efterskolen og da kom tårene da jeg var kommet men hun forstod mig og trøstede mig og lagde mig bare ind til sig og lod mig græde ud. Men drenge forstår mig ikke rigtig. Kan jeg gøre noget for at holde op med at være så grådlabil, fx i sexuelle situationer? Det går mig ret meget på.

(Pige, 16 år)
Kære du,
På den ene side er der intet galt i at være et følsomt menneske. På den anden side kan jeg godt forstå, at det er irriterende, når det ikke altid er særligt belejligt at have let til tårer.
Det er ikke unormalt at græde under/efter sex
Her til at starte med, så tænker jeg faktisk, det er vigtigt, at du ved, at det er ret normalt at blive følsom og græde, når man har sex.
Her mener jeg selvfølgelig ikke, hvis det er fordi man har ondt eller er ked af det, men jeg tænker på, hvis man kan mærke, at man bliver lidt mere følsom.
Fordi, når man har sex, og man fx får en orgasme, så er der en masse hormoner, som suser rundt i kroppen på os. Og de kan faktisk godt gøre os mere følsomme!
Og for nogle mennesker betyder det også, at de faktisk kan reagere ved at græde eller blive mere følsomme under sex. Det er helt normalt, og det er der intet galt i.
Hvad kan du gøre ved det?
Men, det lyder også til, at det nogle gange, især med drenge, volder dig nogle problemer og misforståelser. Og øv, det kan jeg godt forstå, at du er træt af.
For sex kan jo være mega magisk, og så er det træls, hvis gråden skal stå i vejen for det.
Jeg tænker derfor, at jeg vil komme med nogle forslag til, hvad jeg tænker, du kunne prøve at gøre.
Sig det højt
Min måske lidt modige og første tanke er, om du kan tale med dine sexpartnere om det her, inden I har sex?
Der er rigtig mange mennesker, som ikke ved, at gråd faktisk godt kan være en ‘bivirkning’ under sex.
Og derfor kan det komme som en stor overraskelse for dem, når det så sker. Og fordi vi mennesker er sociale væsner, så er det helt normalt, at vi prøver at skabe mening i det som sker.
Og her kan det være, at de fx bliver bange for, om de har gjort noget forkert.
Fortæl dem, hvad de kan gøre
Og her tænker jeg, at en simpel, men også svær løsning, kan være at fortælle dem om det, inden I har sex? Det behøver ikke være en lang eller kompleks samtale. Du kan fx sige:
“Nogle gange når jeg har sex, så kan jeg godt begynde at græde, når jeg får orgasme. Det er ikke fordi jeg er ked af det, det er en kropslig reaktion. Hvis det sker, så håber jeg, at du har lyst til bare at ligge og kramme lidt efter?”
Du kan selvfølgelig tilpasse sætningen, alt efter hvad du selv har lyst til. Men det kunne være et bud.
Ved både at fortælle dem om det, men også give dem et klart bud på, hvad de kan gøre, giver du også dine sexpartnere en mini-manual, så de lettere kan være i det sammen med dig.
Undersøg, hvad der kan være på spil
Jeg tænker dog selvfølgelig, at det kan være rart for at finde ud af, hvorfor du er meget grådlabil.
For nogle mennesker er det fordi, at de bare er mere følsomme af natur. Men nogle gange kan det at være grådlabil også være et signal fra vores krop.
Fx er vi mennesker ofte mere følsomme i perioder, hvor vi er pressede eller stressede. Og så kan det også være et tegn på, at vi skal sætte farten ned.
Bliv klogere på dig selv
Jeg tænker derfor, at det her også er en oplagt mulighed for, at du kan blive endnu klogere på dig selv.
Du kan tænke over, om du egentlig altid har været ret følsom, eller om den her følsomhed kommer i perioder?
Her tænker jeg helt sikkert, at det også kan være en god ide at få hjælp fra andre. Tal med dine forældre eller venner om det. Jeg er sikker på, at der er nogle af dem, som godt kan genkende at være mere følsom. Det kan jeg i hvert fald.
Der er ingen skam i at være følsom
Hvis nu du finder ud af, at du er mere følsom som person, så kan det også give dig mulighed for at lære at navigere i det.
Og hvis du finder ud af, at det egentlig mere er i perioder, så gå på opdagelse: Hvad kan det mon handle om?
Tal med nogen om det
Hvis nu du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så vil jeg også bare lige slå et slag for GirlTalk.
De er nemlig mega dygtige og har nogle vildt søde rådgivere. Og hos dem kan du nemlig også skrive til deres chat. Så du kan få hurtigere svar og måske spare lidt med dem om, hvad det her mon kunne handle om.
Uanset hvad, så skal du vide, at du ikke er alene med det her. Vi vil altid lytte, og du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive til os igen!
Jeg håber, at mit svar giver mening, og så sender jeg de bedste tanker og håber, at du finder nogle gode løsninger, som virker for dig.
De kærligste hilsner fra Stephanie