Hej…
Jeg er sygt nervøs angående min date lørdag, jeg kender ham okay godt og vi begge har følelser for hinanden og skriver ”jeg elsker dig” til hinanden osv, men det er første gang jeg skal møde ham i virkeligheden på lørdag, og jeg er sygt nervøs for hvad nu hvis jeg ik ved hvad jeg skal sige, hvad hvis jeg låser mig selv fast, hvad hvis vi ik har noget at snakke om? hvad hvis alting går galt.. Jeg er så forelsket i ham men min nervøsitet, står i vejen for mig.. Vi skal til Aarhus, på en date, en slags valentinsdag, men er så sygt nervøs.. Og ved ikke om jeg kan..

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Den første date kan gøre en helt vildt nervøs og man kan komme til at tænke på alle de ting, som kan gå galt. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du reagerer normalt
Det er helt normalt at opleve nervøsitet inden en date. Især hvis man allerede er forelsket. For vil man bare så gerne have, at det går godt og det ikke bliver akavet. Så kan man godt blive bange for, at man ikke har noget at snakke om, eller man bliver alt for nervøs til overhovedet at dukke op. Men det er helt normalt, at kroppen reagerer sådan. Det er fordi, at det er rigtigt vigtigt for en. Og det der er vigtigt i ens liv, kan også gøre en ekstra nervøs. Så er man nemlig ekstra meget på dupperne, fordi man gerne vil have, at det går godt. Og det kan faktisk også være rigtigt positivt, fordi det betyder, at man er rigtigt opmærksom på den anden og virker rigtigt interesseret – også selvom man måske får lidt røde kinder. Jeg tænker også, at når i allerede kender hinanden og har følelser for hinanden, så er han sikkert lige så nervøs, som du er. For han ønsker sikkert lige så højt, at det kommer til at gå godt. Derfor vil han nok også godt kunne forstå, hvis du er nervøs. Vi har lavet en artikel med råd til dem, som er nervøs inden en date. Den har nogle rigtigt gode råd, som du måske vil kunne bruge.
Snak med ham om det
Jeg tror mit bedste råd til dig er, at fortælle ham, at du er nervøs med det samme. Så behøver du ikke gå og lade som om, at du er helt ovenpå og anstrenge dig for ikke at virke nervøs. Eller bliver nervøs over, at du måske bliver nervøs – hvis det giver mening. Jeg er næsten helt sikker på, at han sagtens vil kunne forstå, at du er nervøs. Og måske vil det endda være super rart for ham at vide, at du er nervøs. For det er han nok også og så ved han, at han ikke er den eneste. Så kan man også grine lidt af det og snakke om nervøsiteten, hvis man pludseligt har svært ved at få snakken til at gå. Du kan også skrive det til ham på forhånd, hvis det er tryggere for dig.
Det bliver nok nemmere i løbet af daten
Det første stykke tid af en date kan være rigtigt svært, men for det meste så bliver det nemmere i løbet af dagen/aften. For så får man set hinanden lidt an og man finder ud af, at man godt kan snakke sammen. Og i jeres tilfælde, så kender i hinanden i forvejen og har måske nogle fælles interesser og interne jokes, som i kan snakke om. Det kan være rigtigt rart, når man bliver lidt nervøs. Hvis du oplever, at du har svært ved at finde ud af, hvad du kan sige, så kan du altid stille ham spørgsmål. På den måde så kan man få den anden til at snakke meget og man virker åben og interesseret. Du kan læse mere om smalltalk her, der står en masse gode tips til, hvad man kan snakke om og hvordan man kan snakke sammen, hvis man er meget nervøs.
Hvis det går dårligt
Den første date kan være mega svær, fordi man kan blive super nervøs. Men selv hvis det går skidt og det bliver lidt en rodet date, hvor man får sagt de forkerte ting, spilder cola ned af brystet og kommer til snuble over dørtrinnet på caféen, så betyder det ikke, at det hele er tabt. Det er normalt, at første date kan være lidt anspændt og mærkeligt. Men så kan det være, at anden date bliver meget nemmere. For så har man prøvet det og ved, at det godt kan gå godt, selv når det går galt. Og det er er helt normalt, at det tager et par dates, før man rigtig er tryg ved situationen. Så giv dig selv et klap på skulderen og træk vejret en ekstra gang, hvis det bliver lidt svært.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle gode veninder, som du er tryg ved at snakke med? For så kunne det måske være rart lige at vende dine tanker med dem. Det kan være en hjælp, hvis man oplever meget nervøsitet, fordi man så ikke behøver stå med tankerne selv og ens veninder kan berolige en lidt, hvis hjertet hamrer derudaf. Måske kunne det være rart for dig?
Den første date kan gør en mega nervøs. Men jeg håber at mit svar har kunne give dig lidt ro i kroppen og så krydser jeg fingre for, at din date bare bliver super god.
De bedste hilsner fra en Mindhelper