Hej.
Jeg er super nervøs for om jeg kan være gravid.
Min mens er 6 dage forsinket. For en uge siden, var min kæreste hjemme hos mig. Jeg gav han en hånder og han kom. Jeg ved at han var ude og skylle sine hænder efter, og det var jeg også. Men ved ikke om det er nok til der ikke er sædceller på hænderne? For han gav mig finger efter.
Jeg tog en graviditetstest 4 dage efter, som var negativ, men tror ikke man kan regne med dem så kort tid efter?
Det jeg er mest bange for, det er at skulle fortælle mine forældre at jeg er gravid hvis jeg er, for de er slet ik klar over at jeg er begyndt på de ting, og hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg de bliver ret sure.

(14 år)
Kære Du
Man kan blive rigtig nervøs, når ens mens er forsinket. Derfor er det også super fint, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Graviditet
Du skriver, at du er bange for at være gravid, fordi din menstruation er 6 dage forsinket. Det kan godt sætte en masse tanker i gang, når ens menstruation ikke kommer den dag, som man havde regnet med. Og man kan godt gå lidt i panik – for hvad nu hvis?
Men det er ret normalt, at ens mens er lidt forsinket nogle gange. For når man er ung, kan den godt være lidt uregelmæssig. Derfor behøves det heller ikke betyde, at man er gravid, hvis den f.eks. er en uge forsinket. Men rigtig mange unge prøver på et tidspunkt, at blive bange for, om de kunne være gravide. Det kan f.eks. være hvis de har haft sex uden kondom. Og tanken om at være gravid kan være ret skræmmende, når man ikke er et sted, hvor man har lyst til at få et barn.
Jeg kan selvfølgelig ikke med 100% sikkerhed fortælle dig, om du er gravid eller ej. Men at blive gravid ved at få finger, er meget usandsynligt. For at det skal kunne lade sig gøre, skal der have været sædceller på din kærestes fingre. Og her fortæller du også, at i var ude og vaske dem inden du fik finger. Derfor er chancen for, at du er blevet gravid også rigtig lille.
Du kan læse mere om prævention, og hvordan man undgår at blive gravid på den her side fra sexlinien. Det kan være meget rart, lige at have noget viden om det.
Testen
Du spørger også, om en graviditetstest kan vise noget efter 6 dage. Og det kan jeg desværre ikke svare dig på, for det er lidt forskelligt fra test til test. Men jeg tænker, at der måske er en indlægsseddel i testen, som du kan læse. Der plejer der nemlig at stå, hvor længe der skal gå, før man kan se et resultat.
Tal om det
De fleste unge synes, at det kan være lidt akavet at snakke med deres forældre om sex. Men det kan sommetider være meget fint at gøre det alligevel. Man behøver ikke at fortælle i detaljer om, hvad man laver med sin kæreste. Men det kan være meget godt, at få talt med en voksen om sex og prævention. Og måske den voksne også kan være med til at tage lidt af luften ud af bekymringerne, når man er bange for, at vær blevet gravid.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du talte med en af dine forældre, eller en anden voksen, du er tryg ved. For så skal du ikke gå med nervøsiteten alene.
Snak med en ven
Det kan også være, at du har en god ven, som du kan snakke med? Måske er der en af dine venner, som også har prøvet at være bange for at være gravid. Og selv hvis de ikke har, så vil de fleste venner vil gerne være der for en og lytte, hvis man bøvler med nogle ting.
Sexlinien
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Sexlinien. Sexlinien er en super god side, hvor de har en masse information om alt der har med sex og prævention at gøre. Så du kan prøve at tjekke deres hjemmeside ud, hvis du har lyst. Du kan også ringe eller skrive ind til dem. Dem som arbejder hos Sexlinien er vant til at tale med unge om sex. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man er bange for at være gravid. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan godt sætte en masse tanker i gang, når ens mens er forsinket. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender i hvert fald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper