Hej,
Jeg er en kvinde på 24år.
Jeg har 1½år været single. Min ex-kæreste er lige kommet ud af et forhold til en ny kæreste, da han siger han har følelser for mig.
Jeg elsker ham som en god ven og har ikke romantiske følelser for ham, men hvorfor er det at jeg ikke vil have ham tilbage som kæreste, men kun til sex, men samtidig ikke syntes han skal finde en ny kæreste?
Det plager mig meget. Når vi er sammen ved jeg godt at der ikke er romantiske følelser, men når vi er væk fra hinanden så bliver jeg i tvivl og det gør ondt at han går i byen…
Jeg er så forvirtet.
Hilsen den 24årige

(24 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, når man har slået op som kærester, og den ene pludselig får lyst til at være sammen igen.
Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt din situation med os. Det kan nemlig være svært at stå med alene.
Det giver mening
Det kan være forvirrende at blive ved med at ses med ens ekskæreste, når man har slået op. For når man slår op som kærester, forsvinder ens følelser for den anden sjældent helt.
Ofte kan man stadig have nogle følelser i klemme, hvilket kan gøre det enormt svært stadig at være venner efter breakuppet.
Derfor giver det også god mening, hvis du er forvirret nu, hvor han siger han har følelser for dig.
Hvad skal du gøre?
Når man står i et svært dilemma, kan det være svært at vide, hvad man skal gøre.
Og selvom det kunne være dejlig nemt hvis jeg sagde “Du skal bare gøre sådan her og sådan her, så bliver det hele godt igen”, så har jeg ikke svaret.
Det bedste råd jeg til gengæld kan give dig er, at mærke godt efter og tage et valg. For selvom det kan virke fristende at enten blive ved med at ses eller stoppe det, kan det blive både forvirrende og ubehageligt i længden.
Jeg vil derfor nu prøve at beskrive de to muligheder, som jeg ser du har foran dig lige nu.
Mulighed 1: I bliver ved med at ses
Hvis I bliver ved med at ses som venner, kan det være en god ide at tage en snak med ham.
Fortæl ham at du ikke har romantiske følelser for ham, men at du gerne vil forblive venner og eventuelt gerne have sex.
For hvis du ikke fortæller ham det, så er der chance for, at han bliver ved med at tro på, at I måske finder sammen igen. Hvilket ofte kan ende i noget rod, hvis den ene part går og tror det.
Og hvis I snakker om det, kan han også være med til at vælge, om han har lyst til at blive ved med at ses, hvis det betyder at I ikke skal være mere end venner.
Sex kan være forvirrende
Inden jeg fortæller dig om mulighed 2, vil jeg gerne lige bruge noget tid på at fortælle om, hvorfor det kan være forvirrende at have sex med sin ekskæreste.
Rigtig mange oplever nemlig, at det kan være forvirrende at blive ved med at have sex med deres ekskæreste, efter man har slået op.
Sex er nemlig ofte ret intimt og kan føles meget kærligt mellem de to, som har det.
Hvilket kan være rigtig forvirrende, når man har slået op og ikke nødvendigvis ønsker, at forholdet skal være intimt eller kærligt igen.
Derfor kan det nogle gange være en god ide at stoppe med at have sex, hvis man gerne vil holde forholdet venskabeligt.
Mulighed 2: I stopper med at ses
Hvis du eller han finder ud af, at det bedste at gøre, er at stoppe med at ses, så skal du vide det er helt normalt at blive ked af det.
For selvom man ikke selv har lyst til at blive kærester igen, eller er forelsket i personen, så mister man stadig et menneske, man holder af. Og som du skriver, så elsker du ham stadig som en god ven.
Så selvom I ikke slår op igen, kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Kærestesorg – Sådan kommer du dig over din ekskæreste.
Her står en masse gode råd til hvordan man kommer sig over sin eks. Hvilket kan være rigtig rart, hvis man sidder med en følelse af, at man “mister ham” igen.
For selvom man ikke slår op, eller ønsker at være kærester, så kan man stadig gå igennem en hjertesorg, når man stopper med at se en man holder af.
Tal med dine venner om det
En god ting du kan gøre, uanset hvad du beslutter dig for at der skal ske, er at tale med dine venner.
Ens venner er ofte rigtig gode til at hjælpe en, når man går igennem noget som er svært. De kender både dig og måske også din ekskæreste, og det kan være, at de derfor har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Og så er det jo bare virkelig rart at have nogle gode mennesker at støtte sig op ad, når man står i en svær situation.
Det kan nemlig være hammersvært at vide hvad man skal gøre, når man har alle mulige modstridende følelser overfor sin ekskæreste. Derfor håber jeg også, at mit svar til dig, kan hjælpe dig med at træffe den bedste beslutning for jer begge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper