Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 17. Jeg har aldrig haft en kæreste men nu er jeg begyndt på noget med den her dreng. Han var min venindes ex så da han spurgte hende om mit nummer var det lidt underligt. Hun sagde dog at det var fint. Han har dog været træls ved hende, men han er det TOTALT modsatte ved mig. Vi har puttet og sådan når vi har mødtes, men jeg har ikke rigtige følelser for ham endnu. Jeg ved derfor ikke om det er det værd at fortsætte, selvom at det er spænende og ville kunne være mit første forhold, og jeg er rimelig kærestesyg.
Hvad synes i jeg skal gøre?

(17 år)
Kære Pige på 17
Det lyder som om, at du har en del tanker om ham drengen du ses med, og at du er i tvivl, om du skal fortsætte jeres forhold. Det kan godt være en svær, og måske også lidt forvirrende situation, at stå i. Så derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er naturligt, gerne at ville finde en kæreste
Du skriver, at du ikke har haft en kæreste før. Og at du er ret kærestesyg. Det kan jeg sagtens forstå. For rigtig mange af os mennesker går rundt med et lille ønske i maven, om at møde en sød person, vi kunne blive forelsket i og blive kærester med. For det kan være rigtig dejligt at have en kæreste. Og man kan måske godt blive lidt utålmodig, hvis man ikke synes, det går hurtigt nok med at møde en. Måske især, hvis man ikke har prøvet at have en kæreste før – og rigtig gerne vil prøve det. Og så er det helt naturligt, at man kan blive lidt kærestesyg. Det tror jeg rigtig mange andre unge kan genkende.
Skal du fortsætte med at se ham?
Du spørger også, om du skal blive ved med at se ham drengen, selvom du ikke har fået følelser for ham endnu. Det kan jeg desværre ikke give dig noget direkte svar på. For det er kun dig selv, der i sidste ende kan mærke, hvad der føles rigtigt.
Jeg ved ikke hvor længe du har set ham drengen. Men du skal vide, at det kan være meget forskelligt fra person til person, hvor hurtigt man får følelser for en anden. Så sommetider kan følelserne godt komme snigende, når man lærer den anden bedre at kende. Så nogen gange kan det måske hjælpe, at prøve tage det stille og roligt, uden at have alt for travlt med at blive kæreste. For hvis man synes det er spændende, og godt kan lide at hænge ud med den anden, så skader det måske ikke, at prøve at se tiden lidt an.
Andre gange så kommer følelserne ikke, og det er helt okay – så var det måske bare ikke sådan det skulle være. Og så kan det være en god ide at stoppe med at ses, hvis ikke det skal ende med, at man bliver kærester. For det er ofte fedest, hvis man er forelsket i den, man bliver kærester med. Og måske er det alligevel ikke det værd, at blive kærester med en, som man egentlig ikke har de dybeste følelser for. For så kan man godt komme til at gå og blive lidt ærgerlig og ked af det, fordi man gerne ville have, at man følte noget mere for den anden. Og samtidig, får man måske heller ikke mulighed for at møde en anden person, som man kunne blive forelsket i.
Skriv en liste
Når man står og er i tvivl om et valg man skal tage, så kan det nogen gange hjælpe, at skrive en liste. Så måske er det noget, du kunne prøve af? En måde at gøre det på. er at skrive en liste med fordele og ulemper, ved at blive ved med at ses med drengen du kender. Og så skrive en anden liste, med fordele og ulemper, ved at stoppe med at ses med ham. Det kan være, at du så får en lidt bedre fornemmelse af, hvad der føles rigtigt. Og så kan du måske også bedre veje fordelene og ulemperne op imod hinanden. Du kan enten skrive listen på din telefon eller på et stykke papir.
Tal om det
Når man står i et dilemma, og er i tvivl om hvilket valg man skal tage, så kan det være en god ide at tale med nogen om det. For når man går med alle tankerne inden i hovedet, så kan det godt være lidt svært, at finde hoved og hale i det hele. Men når man får ordene ud, så kan det lette lidt. Og måske kan den man snakker med, se nogle ting man ikke selv kan, og så kan det være meget rart at høre, hvad de tænker om ens situation. Så måske kender du en som kunne være god at snakke med? Måske en veninde, en forældre eller en helt tredje?
Tag i Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen udefra, så kan du altid tage fat i Headspace. Headspace er et sted man kan komme som ung, og tale om det der fylder hos en. Hos Headspace arbejder der nemlig en masse søde og dygtige frivillige. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige problemer og dilemmaer. Så intet problem er for stort eller småt. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også være anonym, hvis du helst vil det.
Det kan sætte en masse tanker i gang, når man ses med en dreng, men er i tvivl om man skal fortsætte forholdet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart får en bedre fornemmelse af, hvad der føles rigtigt for dig at gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper