Hej Mindhelper
Jeg er ret sikker på, at en dreng fra den ungdomsklub jeg går i er blevet forelsket i mig, hvilket man vel forventes at være glad for… Jeg er dog ikke forelsket i ham… Han virker som en meget genert person, men forleden inviterede han mig ud, hvor vi også var hjemme hos ham. Det var sådan set meget hyggeligt.
Problemet er, at han jo er sød og rar at være sammen med, og jeg er ret sikker på, at hvis han forsøger at komme tæt på mig og prøver at kysse mig, så vil jeg ikke gøre noget for at stoppe det. Også selvom jeg er sikker på, at jeg ikke er forelsket i ham. Men jeg føler, at det vil være direkte ondt af mig, hvis han på et tidspunkt prøver på noget, og jeg ikke stopper det, udelukkende fordi jeg bare godt vil kysse med ham, ikke andet end det. Han har nemlig sagt til mig, at han synes vi skal lave noget sammen igen snart, så der er vel en chance for, at det kan ske, hvis han ellers lægger op til det. Og jeg vil gerne ses med ham, men jeg stoler ikke på mig selv, og hvad jeg kan finde på.
Er det bedst at sige til ham, at jeg ikke vil ses bare os to for at være sikker på, det ikke sker?
Hilsen pige, 20 år.

(20 år)
Kære Pige på 20 år
Det kan sætte en masse tanker i gang, når man begynder at ses med en fyr. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind, og delt dem med os.
At ses eller ikke at ses
Du skriver, at du ikke er forelsket i ham fyren fra klubben, men at du gerne vil ses med ham, da han er sød og rar. Det kan godt være lidt et dilemma, om man skal ses med en fyr igen, hvis man kan mærke, at man ikke er vild med ham. Og især hvis man har fornemmelsen af, at han måske håber på, at det skal blive til mere. For så kan det godt gå hen og blive kompliceret. Og man kan måske også være bange for, at komme til at såre den anden.
Samtidig er det også naturligt nok, gerne at ville ses med en, som man har hygget sig med, og som man synes er sød. Så hvad gør man lige i sådan en situation?
Sig det som det er
Du spørger, om du skal sige til ham fyren, at i ikke skal ses, for at være sikker på, at i ikke kommer til at kysse. Jeg kan godt forstå, at du kan komme til at tænke på, om det er bedst at droppe kontakten helt. For så er du sikke på, at du ikke kommer til at gøre ham ked af. Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om det behøves, at være enten eller?
Jeg tænker at det er helt okay, at du kan mærke at du ikke er forelsket i ham, men stadig gerne vil ses, og måske kysse. Så en mulighed kunne være, at fortælle ham det som det er – at du synes han er sød og rar, men at du ikke vil have, at der skal ske mere mellem jer. Der er selvfølgelig ingen garanti for, at han har lyst til at ses, hvis han ved, at du ikke vil mere end et venskab. Men det kan også sagtens være, at han synes det er fint. Og så er i begge med på, hvad i hver især tænker.
Tal med en om det
Når man står i et dilemma og er tvivl om, hvad man skal gøre. Så kan det hjælpe at tale med en anden om det. Jeg tror nemlig, at rigtig mange andre unge har prøvet det med at ses med en, og være lidt i tvivl om, hvad man skulle gøre. Og så har de måske et råd eller to til en, som man kan bruge. Så har du mon en god veninde, en søskende, eller en helt tredje, som kunne være god at tale med?
Det kan være lidt af et dilemma, om man skal blive ved med at ses med en, som man ikke har følelser for. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper