Hej Mindhelper
Hej, jeg er ramt af en slem jalousi som jeg ikke ved hvordan jeg skal komme af med. Har i nogle gode råd til dette, som jeg vil kunne benytte?

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at jalousien fylder en del hos dig. Det kan være rigtig hårdt, når man har det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os.
Jalousi er en normal følelse
Det kan være mega frustrerende at være ramt af slem jalousi. Men du skal vide, at jalousi er en helt normal følelse. Ligesom glæde og vrede er det en følelse, som vi alle sammen støder på fra tid til anden. Men for nogle kommer jalousien til at fylde alt for meget, og det kan påvirke ens humør og overskud rigtig meget. Og man kan måske slet ikke tænke eller fokusere på andet end jalousien. Men heldigvis kan man godt arbejde med jalousien, så den ikke bliver ved med at fylde så meget.
Accepter jalousien
Jalousi kan være en rigtig tricky følelse. For tit er det sådan, at jo mere vi kæmper imod jalousien jo mere kommer den til at fylde. Derfor kan det også være en rigtig god ide at øve sig i at acceptere jalousien, når den kommer. Det kan du eksempelvis gøre ved at øve dig i at sige til dig selv “Jeg mærker jalousien – og det er okay, at den er der, men jeg vælger ikke at handle på den”, når du kan mærke at jalousien kommer snigende. Og du skal vide, at det er helt normalt, at det er lidt svært i starten. Og det kan måske også føles lidt spøjst. Men rigtig mange oplever, at jalousien langsomt begynder at fylde mindre og mindre, når de øver sig i at acceptere at følelsen af jalousi popper op. Så jeg tænker at det måske også er et skud værd for dig. Så du ikke skal gå og have ondt i maven over at jalousien fylder så meget.
Du kan også tage et kig i vores artikel Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde. I den står der nemlig endnu flere gode råd til, hvad man gøre for at få jalousien til at fylde mindre. Så jeg tænker at der måske er noget i den, som også kunne være hjælpsomt for dig.
Snak med den person jalousien er rettet mod
Du skriver ikke så meget om, hvem eller hvad det er, du er jaloux på. Man kan både opleve jalousi i forhold til en kæreste, en ven eller en helt tredje. Og uanset hvem det er, som du er jaloux på, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med personen om, hvordan du har det. For ofte hjælper det, når man får sat lidt ord på, hvordan man går og har det. Så kan det også være, at den anden person måske kan berolige nogle af alle de tanker, som fylder meget hos dig.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få snakket om jalousien. Der sidder nemlig en masse super søde frivillige klar til at hjælpe og lytte. Og de frivillige er vant til at snakke med unge om det, som fylder hos dem. Intet er for stort eller småt. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går og bøvler med nogle svære ting. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym.
Det kan være mega hårdt at kæmpe med jalousi. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får øvet dig i at acceptere jalousien, så den ikke bliver ved med at fylde så meget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper