Hej Mindhelper
Jeg er lige kommet ud af et 3 årigt langt forhold. Vi havde det super godt sammen, indtil han tog ud og rejse i 18 dage alene. Det var fint i starten, men han begynder at hænge ud med en pige fra Australien. Han får følelser for hende og de snakke dybt og at der nok ville have sket mere hvis min kæreste var single. Han kommer hjem og fortæller hvordan han syntes vores forhold er dårligt, og han begynder at komme med ting som jeg skal ændre mig på. Finder ud af at de ting han vil have jeg ændre mig på personlighedsmæssigt, er sådan at jeg bliver lidt ligesom hendes personlighed. Finder ud af at han fik følelser for hende, og han indser, at det han havde sagt var noget vrøvl. Han kommer et par dage efter med en undskyldning for hvorfor han fik følelser for hende, og det er fordi jeg ikke værdsætter ham nok, og at han føler jeg syntes han er underlig og ik vil kys ham i offentligheden. Vi får snakket, alt er godt, men han siger han gerbe vil flytte til udlandet og først have børn i 30’erne. Jeg vil gerne i dk og have børn før. Jeg slår op og fprtryder. Og vi vælger at tænke hver for sig. Han snakker så med hende pigen hver dag og får gode råd. Er knust og er bange for jeg er afhængig

(19 år)
Kære Du
Det lyder som en rodet og forvirrende situation, du står i.
Først finder ud af, at din kæreste har mødt en pige fra Australien, som han har følelser for. Bagefter siger din kæreste, at det er noget vrøvl og undskylder. Og I får snakket. Men så finder I ud af, at I vil vidt forskellige ting. Du vil bo i Danmark og han vil til udlandet. Og så slår du op. Men hurtigt kommer tvivlen snigende. Og I beslutter jer for at tænke hver for sig.
Puha – det er noget af en følelsesmæssig rutsjebanetur, du har været ude på. Derfor kan jeg også godt forstå at du er knust lige nu. Det tror jeg, at de fleste i din situation ville være. For det er rigtig hårdt og forvirrende at gå gennem et break up.
Det er normalt at blive i tvivl
Du skriver, at du er knust og er bange for, at du er afhængig. Når jeg læser det, så tænker jeg, at du mener afhængig af din ekskæreste. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er, så skal du vide, at det er helt normalt at have det sådan, når man går fra en person, som man har været sammen med i lang tid. Man har måske været vant til at dele sin dag, tanker og følelser med den anden. Og så kan det godt føles lidt som en kold tyrker, når man ikke længere har det. Og så kommer tvivlen snigende – var det nu den rigtige beslutning?
Men tit handler det mere om, at man savner trygheden og det man havde sammen end om, at det er fordi det ikke var den rigtige beslutning. Derfor oplever mange også at komme i tvivl, også selvom om det er dem, som har truffet beslutningen. Men heldigvis heler knuste hjerter igen. Og når det sker, har tvivlen det også med at lette.
Giv dig selv noget omsorg og ro
Så lige nu tænker jeg, at det allerbedste du kan gøre er at give dig selv lidt ro og selvomsorg. Og lov til bare lige at lande og være i alle følelserne.
I vores artikel om kærestesorger står der nogle gode råd til, hvordan man kan gøre det, og hvordan man kommer videre efter et breakup. Så hermed den kærligste opfordring til at tage et kig på den. Jeg tænker, at den kunne være rar for dig at læse.
Snak med dine venner om det
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide at du snakkede med nogle af dine venner om, hvordan du har det. Det kan nemlig være rigtig rart og lettende at dele alle ens tanker og følelser med andre. Og når man deler det der fylder, så giver man også dem omkring en mulighed for at hjælpe og støtte. Så har du mon en god ven eller veninde, som du kan snakke med det hele om? Og på den måde også give dig selv noget luft og selvomsorg.
Lav nogle rare og hyggelige ting
Det kan også være, at du kan snakke med personen om at lave noget, som du nyder. Det kan være en god filmaften, en gåtur eller noget helt tredje. Det kan nemlig være godt at skrue lidt ekstra op for de hyggelige og rare ting, når man går gennem et breakup.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, så kan jeg også varmt anbefale dig Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og tale om det, der fylder.
Og de frivillige er vant til at snakke med unge. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man er knust og lige er kommet ud af et langt forhold. Det er også helt gratis og du kan sagtens være anonym.
Det kan godt føles lidt som et fremmed land, når man kommer ud af et langt forhold. Og så skal man lige lande på benene igen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som har gjort din landing lidt blødere. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om det. For du fortjener at komme ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper