Hej.
Jeg er en 25 årig mand, der fik min første kæreste for 4 måneder siden.
(kendt hende i 7).
Jeg elsker hende meget højt, og vi har det virkelig godt sammen.
Desværre har hun været sammen med 2 af mine tætte venner + en del fra en lidt vild ungdom (ca. 30-40).
Hun er en pæn pige, og jeg foorstår derfor godt, at hun har fået mange tilbud. Jeg har selv en vild ungdom.
Problemet opstår i, at jeg er jaloux på hendes fortid. Det er en knude i maven jeg ikke kan få til at forvinde, medmindre at jeg er sammen med hende.
Jeg prøver virkelig at lade vær med at grave i hendes fortid, men har svært ved det.
Jeg vil virkelig ikke ødelægge forholdet! men er samtidig ofte ked af det, eller trist når vi ikke er sammen.
Hvad skal jeg gøre?

(Dreng, 25 år)
Kære du,
Dejligt, at du har fundet en sød kæreste, som du er rigtig glad for! Kærlighed og forhold er en skøn ting, men som du også oplever nu, kan det også konfrontere os med nogle ting, som vi skal overvinde. Fedt, du skriver efter råd, når du kan mærke noget, som er svært.
Opbyg tillid
Noget af det allervigtigste i et parforhold er, at man kan stole på hinanden. Det kan tage lang tid at føle sig helt tryg ved en anden person, og det kræver arbejde og kommunikation.
Egentlig tror jeg, det er totalt normalt i et nyt forhold, at man lige skal vende sig til tanken om ens partners fortid. Især når det er dit første seriøse forhold!
Det tror jeg egentlig, at de fleste kan genkende.
Hvad er det, som giver dig en knude i maven?
Jeg kommer til at tænke på, hvad det præcis er ved hendes fortid, som giver dig en knude i maven?
Du skriver, at du er jaloux over hendes fortid, men jeg er lidt i tvivl om, præcis hvad det betyder for dig.
Er det fordi, at du bliver nervøs og jaloux over, om hun er sammen med andre, når I ikke er sammen? Eller handler det om, at du har svært ved at forlige dig med, at hun har været sammen med andre? Eller er det noget helt tredje?
Jeg vil prøve at give dig det bedste svar jeg kan, men hvis jeg ikke har forstået dig 100% rigtigt, så skriv endelig ind til os igen! 🙂
Snak om det med en du stoler på
Når noget tynger ens hoved helt vildt, så er det virkelig godt at få det ud, og fortælle det til en anden.
For vores tanker kan virkelig løbe løbsk, hvis vi slet ikke får andre perspektiver på dem.
Så derfor tænker jeg på, om du har en god ven eller familiemedlem, som du stoler på, som du kan tale om det her med?
For jeg tror både de sikkert kan genkende, det som du står i. Men det kan også være, at de kan give dig nogle nye perspektiver, som kan give dig en bedre forståelse af både dig selv, men også af din kæreste.
Tag en god snak med din kæreste om det
Når du selv er klar, og måske har fået en større forståelse for, hvordan du har det, så tænker jeg det kan give super god mening at tage en god snak med din kæreste.
Vær ærlig overfor din hende, men bliv på din egen banehalvdel: fortæl hende om din knude i maven, men undgå at give hende skylden eller ansvaret for det.
Måske kan du sige: “jeg har bare lige brug for at sige det her højt til dig, for jeg elsker vores forhold og er bange for at ødelægge, det vi har.”.
Tænk på, at samtalen skal handle om din knude i maven, og ikke hendes fortid. For fortid er fortid, og det kan I ikke lave om på nu.
Hvordan kan I hjælpe hinanden?
Jeg tænker også, at det kunne være rigtig fint, hvis du kunne tænke over, hvordan I som par kan støtte hinanden bedst muligt?
I ved bedst selv, hvad I hver især kan have brug for. Det kunne for eksempel være, at I aftalte at sige det højt, hvis I bliver usikre.
En form for åben invitation, så I kan møde hinanden i usikkerheden og betrygge hinanden i, at I har valgt hinanden til.
Det kan også være, at der er noget helt andet, som du føler ville hjælpe dig.
Hvis du vil læse mere om jalousi, så kan jeg også anbefale dig at læse vores artikel om det. Det kan være, at der er nogle råd i den, som du kan bruge.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og så håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig på vej.
De allerbedste hilsner fra Stephanie