Hej
Min kæreste slog op med mig for godt 1 måned siden nu, pga at hun ikke følte hun var klar til at være i et forhold lige nu og efterfølgende havde mistet følelserne for mig. Alt det skete imens hun var i sommerhus og vi var lige blevet kærester 2 uger inden hun tog afsted.
Jeg føler alt går rigtig godt og føler mig enlig okay glad.
Vi var sammen i cirka 3 måneder så det har ikke været det helt store forhold, men jeg holder virkelig meget af hende og hun siger også hun holder rigtig meget af mig hvilket jeg godt ved hun gør. Vi har ikke rigtig kontakt med hinanden lige nu da jeg følte det var den måde jeg bedst kunne komme videre på og mine følelser er sådan set også nogenlunde forsvundet.
Men hvergang jeg har lavet noget i et stykke tid og ikke rigtig har tænkt på hende, kommer der ligesom en ”reminder” oppe i mit hoved, om hvor fantastik og dejlig hun enlig er.
Vi har aldrig skændes eller været sure på hinanden mens vi har været sammen (fysisk) men vi har været lidt irriteret eller frustreret på hinanden når vi f.eks hvis ikke var sammen.
Vi ikke sure eller irriteret på hinanden nu og vi kan sagtens snakke sammen og tale sammen uden problemer. Hun vil rigtig gerne være venner og stadig ses og det vil jeg enlig også gerne. Jeg føler bare at hvis jeg gør det, vil jeg komme til at håbe på vi finder sammen som muligvis kan ske eller ikke kan ske. Det mærkelige er bare jeg enlig ikke rigtig har lyst til at være sammen med hende igen, men på den anden side vil jeg også vildt gerne være sammen med hende igen. Jeg sagde mange gange at det måske var bedst vi droppede kontakten, men så blev hun ked af det og følte ikke hun kunne give helt slip på mig på denne måde. Jeg mega forvirret om jeg skal lade tiden gå sin gang og kontakte hende igen for at se om vi måske kan finde sammen igen, eller om jeg skal droppe det helt. Jeg savner hende selvfølgelig rigtig meget og savner også vores forhold. Men jeg har alligevel heler ikke den følelse om at vi skal være sammen igen lige pt. Og er bange for det hele måske bare bærer på tryghed og vane for min side. Selvom jeg spørger mig selv om det 100 gange og for den her følelse af både ”Ja, det er bare tryghed og vane” og ”Nej, jeg savner hende virkelig meget”
Håber virkelig i kan hjælpe mig videre og fortælle mig om jeg skal vente med at se hvad der sker eller bare droppe det helt.
Kærlig hilsen en 17-årig dreng

(Dreng, 17 år)
Hej 17-årige dreng
Det lyder da godt nok til, at der er en masse tanker som flyver rundt i dit hoved. Og det kan være rigtig svært at finde hoved og hale i, når man står midt i det.
Det er normalt at tænke tilbage på oplevelser og minder
Når man ikke længere er sammen med en person, kan det være rigtig svært at finde ud af, hvordan tingene så skal være mellem sig. Og derfor giver det også rigtig god mening, at du er lidt forvirret omkring det. Det er noget som mange mennesker oplever og det er helt normalt, at være forvirret omkring sine egne følelser og hvad man gerne vil i sådan en situation. Det er også helt naturligt at savne det, der har været, men det betyder ikke nødvendigvis, at man gerne vil have det tilbage. Kender du det med, at man godt kan tænke tilbage på en god ven man havde i børnehaven, en hyggelig dag eller noget helt tredje uden at man egentlig vil have det tilbage? Du kan prøve at tænke på jeres forhold på den måde. Når man har været kærester har man nemlig ofte en masse gode minder og oplevelser sammen, og derfor er det også helt naturligt og okay, at der fra tid til anden kommer en reminder, og at det sætter en masse tanker i gang.
Snak om hvordan det skal være mellem jer
Der er rigtig mange, som oplever, at det kan være svært at finde ud af, hvordan og hvorledes man skal ses og være sammen med en person, som ikke længere er ens kæreste. Du skriver, at I ikke er sure på hinanden og sagtens kan snakke sammen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide at få snakket om, hvordan I hver især gerne vil have, at det skal være mellem jer. Når der er rene linjer for, hvordan det skal være, er det nemlig også en del lettere at finde rundt i. Så behøver du heller ikke at gå rundt og være så forvirret, for så er der sat en fast ramme.
Lav en liste og mærk efter, hvad der er rigtigt for dig
Det lyder til, du har lidt svært ved at finde ud af, om der måske er noget tryghed og vane forbundet med jeres forhold, eller om det egentlig er fordi, du savner hende. Derfor kan det være en rigtig god ide, at lave en liste over, hvad der taler for, at det er tryghed og vane, og hvad der taler for, at du savner hende og måske gerne vil være sammen med hende igen. Hvis du tænker, at det giver mening for dig, kan det være en god ide at skrive det ned på et papir, for så er det nemmere at overskue og holde styr på, hvad der egentlig peger i den ene og anden retning. Når man er meget i tvivl, kan være super svært at beslutte sig. Så husk på, at der ikke er nogen, som siger, at du skal træffe en beslutning lige nu. Så giv dig selv lidt tid og mærk efter, hvad der egentlig føles rigtigt for dig.
Tag fat i headspace
Når man går med en masse tanker, er det en rigtig god ide at snakke med nogen om det, så man ikke skal gå rundt med alle de forvirrende tanker alene. Du kan tage fat i headspace, hvor der sidder en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Du kan være anonym og de frivillige er vant til at snakke med unge, så de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så I kan få snakket om de ting, som fylder hos dig.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig, så du kan finde lidt ro i alle de forvirrende tanker og får mærket efter, hvad der er rigtigt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper