Hej Mindhelper
Jeg er i et forhold, hvor jeg føler mig nedprioteret. Jeg prøver virkelig og tage intiativ når vejret er godt til vi kan lave noget sammen (lørdag eller søndag). Han vil dog aldrig lave noget, han vil helst sidde indendøre og spille computer. Jeg har set ham i 6 år, og vil nok fortsat se ham, da jeg elsker ham. Jeg føler dog, fremtiden ser kedelig ud, hvis han aldrig vil ud og lave noget. Jeg snakker med ham om det og han har altid en undskyldning – dog kan han godt tage ud og spise med familien? Det undrer mig..
Jeg føler tit når vi så ikke er sammen, at jeg bruger alt for mange kræfter på at tænke over hvorfor han tilsidesætter mig gang på gang. Enten spiller han ellers ser han film.. jeg ved aldrig hvad han føler, andet end han er træt af jeg ikke kan slappe af og jeg skal forstå at det altså er fint kun at ses engang imellem..
Jeg er vildt såret over det.. jeg vil jo gerne opbygge en fremtid, hvor jeg ikke skal føle jeg skal hive ham ud af sin mandehule, hvis han nu nyder det sådan. Han siger virkelig konstant ”slap nu af, respekter det”.. Jeg sidder dog stadig fast i at føler mig nedprioteret .. han har også sagt han tænder mindre på mig nu..
Hilsen den triste

(20 år)
Kære Triste
Det lyder som en rigtig træls situation, du befinder dig i. For hvis ikke man føler sig prioriteret i et forhold, kan det både gøre en helt vildt frustreret og ked af det. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og fortalt om dine tanker.
Et forhold skal gå begge veje
Når jeg læser dit brev synes jeg, det lyder som om, at du og din kæreste har meget forskellige forventninger til, hvordan jeres forhold skal se ud. Du skriver for eksempel, at du gerne vil ses en del, mens din kæreste kun vil ses en gang imellem. Og du vil gerne lave noget sammen, men din kæreste vil helst være derhjemme.
Det er helt i orden at have forskellige tilgange til at være i et forhold. Og vi mennesker er helt vildt forskellige, når det kommer til hvor godt vi f.eks kan lide, at tage ud og lave ting og sager. Derfor handler det også ofte om at gå på kompromis, når man er i et forhold. Så nogle gange laver man det ens kæreste synes er fedt, og andre gange det man selv har allermest lyst til. På den måde skal begge parter være indstillet på at indgå kompromis, så forholdet går begge veje. Men når jeg læser dit brev, synes jeg ikke det lyder som om, at du og din kærestes forhold går begge veje. Det lyder som om, at det ofte er dig der skal gå på kompromis. Er det rigtig forstået?
Hvis man sidder med en følelse af, at det altid er en selv det skal gå på kompromis, med det man har lyst til, er det helt naturligt at føle sig nedprioriteret. For så kan det føles lidt som om, at man giver og giver, men ikke rigtig får noget tilbage. Og når det er en person, som man holder meget af, kan det føles rigtig sårende.
Hvad giver forholdet dig?
Du skriver, at du nok altid vil blive ved med at se din kæreste, fordi du elsker ham. Men du frygter samtidig, at jeres fremtid sammen kommer til at se kedelig ud. Det kan være et stort dilemma at stå i, for på den ene side kan det føles rigtig rart og trygt at være sammen med en, man har været sammen med længe, og som man elsker. På den anden side, skal det helst også være sådan, at man føler sig set og prioriteret, af den anden i forholdet. Og det skal helst ikke være sådan, at forholdet skaber mere frustration og tristhed, end det skaber glæde.
Derfor kommer jeg også til at tænke, at det måske kunne være en god ide for dig, at prøve at tænke over, hvad det positive og det negative er, ved at være i forholdet. En god måde at gøre det på er, at skrive en liste over, hvad der er godt og dårligt ved at være sammen med din kæreste. Det kan nemlig nogle gange give et overblik, at se de forskellige ting skrevet ned. Og det kan hjælpe en til at få en bedre fornemmelse af, hvad der er på spil.
Tal med ham
Det lyder som om, at du har italesat nogle af de her ting, du går rundt og tænker på, overfor din kæreste. Men jeg tænker alligevel, at det måske kunne være en god ide, at prøve at tage en snak med ham om, hvordan du går og har det. For når du respekterer, at han gerne vil blive hjemme og se film og spille. Så er det også fair nok, at han må respekterer, at du gerne vil ud og lave noget sammen. Så måske kan i prøve at aftale, at i på skift får lov til at bestemme, hvad i skal lave når i er sammen. Så en lørdag bestemmer han, og næste gør du det. Tror du det kunne være noget, du kunne tale med ham om?
Snak med nogen andre
Det kan også være en rigtig god ide, at tale med nogle andre, når man går med nogle svære tanker og følelser i sit forhold. Derfor kunne det måske være rart for dig, at tale med en i dit liv, du er tryg ved, om de tanker du går rundt med i forhold til din kæreste. Det kan for eksempel være en forældre, en venindes mor, eller en god ven. Det kan nemlig være med til at give en nogle nye perspektiver, at høre hvad andre tænker om ens situation. Og når dig og din kæreste har været sammen så længe, tænker jeg, at dem i din omgangskreds måske også har en god fornemmelse af både dig og din kæreste. Og kan give et råd eller to.
Tag i Headspace
Et andet sted jeg kan anbefale dig at tage fat i, er Headspace. Hos Headspace kan man som ung komme og tale med de dygtige frivillige. Her er intet problem for stort eller småt, og alle er velkomne. Det kan være en god hjælp, at få vendt de ting der fylder i ens liv, med nogle udefra. For så kan man lufte de svære tanker og følelser, og det kan sommetider gøre dem lidt lettere at gå rundt med.
Det er mega træls, at føle sig nedprioriteret i et forhold. Og det kan ofte være svært at regne ud, hvad man kan gøre for at tingene bliver bedre. Derfor håber jeg meget på, at der er noget i mit svar der har hjulpet dig, så du snart kan blive fri for de svære følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper