Hej Mindhelper
Jeg tror jeg er forelsket i min bedste ven, der har en kæreste. Jeg har på fornemmelsen at han gengælder det, men på den anden side, kan det også være noget jeg bare bilder mig ind.
Hvordan kommer jeg videre?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det er hammersvært, når ens følelser for ens venner ændrer sig til forelskelse. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du er forvirret omkring det. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Vil du prøve det af?
Nu skriver du, at du har på fornemmelsen at han gengælder dine følelser. Men samtidigt vil du gerne videre. Men jeg bliver lidt i tvivl om, om du har lyst til at prøve det af, hvis han nu er vild med dig? Eller om det er vigtigere for dig, at passe på venskabet? For hvis din ven nu rent faktisk også har følelser for dig, ville det så være ærgerligt ikke at prøve at blive kærester i stedet? Det er kun dig, som kan mærke efter, hvad der er det rigtige at gøre. Og der er selvfølgelig ikke andre end din ven, som ved hvordan han føler for dig og for sin kæreste.
Men hvis du tænker, at han virkeligt er vild med dig, og du samtidigt godt kunne tænke dig at prøve at forfølge forelskelsen. Så kan du overveje, om du vil prøve at snakke med ham om det. På den måde vil du i hvert fald kunne finde ud af, om han har det på samme måde og i så fald, hvad søren i så lige skal gøre ved det.
Hvis du helst vil lade det ligge
Hvis du tænker, at du hellere vil lægge forelskelsen lidt på hylden, så er det selvfølgelig helt okay. Det er helt op til dig. Selvom forelskelse kan føles vildt og voldsomt, så vil den altid gå over igen på et tidspunkt. Sådan er vi mennesker simpelthen indrettet. Hvis man gerne bare vil komme videre, så er ens bedste ven derfor også: tid. At give sig selv god tid til at komme oven på og lade forelskelsen blusse af. Det kan være møg hårdt, og derfor er der også mange, som synes det er rart at tage en pause fra den person, som de er forelskede i. Og på den måde undgå hele tiden at få bekræftet, at man er forelsket. Måske er det noget, som kunne være rart for dig? Så kan i altid genoptage venskabet, når der er kommet lidt mere ro på forelskelsen igen.
Du kan også læse vores artikel om, hvordan man kommer videre fra en ulykkelig forelskelse. Der står en masse gode tips til, hvordan man kommer godt igennem en ulykkelig forelskelse. Måske er der nogle råd, som vil være noget for dig?
Brug dine andre venner
Hvis du har nogle andre tætte venner eller veninder, så kunne det måske være rart for dig, at prøve at snakke med dem om, hvordan du har det? Det kan nemlig være rigtigt befriende at få et pusterum til at snakke om frustrationerne over forelskelsen, så du ikke skal gå med det helt alene. Og så kan du måske aftale at lave noget hyggeligt, sammen med nogle af dine venner, så du kan blive distraheret lidt fra følelserne. Det kan nemlig være en af de bedste måder til at komme videre på.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som leder dig lidt i retning af, hvad der er det rigtige for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig og du snart er ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper