Hej Mindhelper
Jeg er en alt for jaloux kæreste. Og det mindste min kæreste gør med sine veninder kan gøre mig jaloux selvom jeg har tillid til ham og ved han ikke gør dumme ting. Det er bare tanken om, at han er med andre/en anden pige alene, der sætter gang i tankerne.
Hilsen en frustreret pige

(Pige, 18 år)
Hej Frustrerede pige
Det kan være rigtig svært, når jalousien fylder rigtig meget. Og det kan komme til at sætte gang i en masse tanker, som bare kører derud af. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jalousi er en naturlig følelse
Jalousi kan være en rigtig svær følelse at sidde med. Jalousi er en helt naturlig følelse, som de fleste mennesker oplever en gang imellem. For jalousien er med til at vise os, at her er det noget, som vi er rigtig glade for. Men hvis jalousien fylder alt for meget, kan det også komme til at gå ud over ens forhold. Derfor er det også rigtig godt, at du er opmærksom på det og gerne vil prøve at ændre det – sejt! Og det lyder også til, at du måske egentlig også synes, at det er OK, at han er sammen med sine veninder. Men sommetider kan det der jalousi bare rigtig svært at styre. Men heldigvis kan man godt gøre noget, så jalousien ikke skal fylde så meget. Du kan tage et kig på vores artikel Alt for jaloux? Der står nemlig en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når jalousien fylder for meget.
Distraherer dig selv
Sommetider kan tankerne virkelig komme til at rulle derudaf lidt ligesom en snebold som bare bliver større og større. Og så kan det være rigtig svært lige at finde ud af, hvad man skal gøre. En af de ting man kan gøre er at distrahere sig selv. Vores hjerner er nemlig så simple, at de ikke kan finde ud af at tænke på flere forskellige ting samtidig. Derfor kan det være, at du måske skal prøve at lave noget andet, når din kæreste er sammen med sine veninder og du kan mærke, at jalousien kommer snigende. Det kan være, at du kan aftale at ses med nogle af dine venner eller finde på noget helt andet at lave, så tankerne ikke fylder helt lige så meget. Der kan eksempelvis være at bage, se din yndlingsserie eller noget helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er noget, som du godt kan lide, så du kan få tankerne over på noget andet.
Snak med din kæreste om det
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med din kæreste om de her tanker? For ellers tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. Det kan måske også være rigtig rart for din kæreste at høre, hvordan du har det. Så kan det være, at I kan få snakket lidt om hvorfor det opstår og de tanker som jalousien sætter i gang. For så kan det også være, at din kæreste lidt bedre kan forstå dig, og måske han også kan berolige dig lidt og få punkteret nogle af alle de tanker, som du går med.
Snak med dine veninder
Det kan være rigtig svært, at gå med alle de tanker alene. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være, at du kunne snakke med dine veninder om, hvordan du har det. Følelsen af jalousi er en følelse, som de fleste af os har prøvet at sidde med. Og derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine veninder, som har prøvet at være jaloux. Så kan det også være, at I måske kan snakke lidt om, hvordan de oplevede det. Og måske også om hvad de gjorde, og om hvad du kan gøre.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse rigtig søde frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes, at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge om de ting, som du går og bøvler med. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om de ting, som fylder for dig.
Det der jalousi kan bare være rigtig træls at gå og bøvle med. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig, så det ikke skal fylde så meget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper