Spring til hovedindhold
Udgivet: 20/01/2022
Hej ????
Er en pige på 20 år. Har kendt en af mine bedste veninder i 5 år og vi sov altid sammen hver weekend og gik til fester sammen og snakkede om alt. Vi havde også fælles veninder som indimellem sov med os. Hun lagde altid op til jeg skulle nusse hende når vi var derhjemme og det gjorde jeg. Altså på arm, ryg og hovedbunden. Det var super hyggeligt. Jeg tænkte ikke videre over det men vi var trygge ved hinanden og snakkede om alt. Nu kan jeg godt se hun måske har haft givet mig tegn til hun gerne ville mere men det kunne jeg ikke se, der var det bare hyggeligt og vi grinte hele tiden og lavede alt sammen. Hendes venner blev trætte af mig fordi hun tog mig med til alt. Jeg er blevet gladere for hende nu end jeg troede men nu nusser vi aldrig mere og hun lægger ikke op til det. Måske fordi andre er blevet spændende eller hun har tænkt jeg ikke ville mere alligevel. Hun er til piger også det har hun sagt. Men hun har ikke været sammen med en. Har jeg heller ik. Vi er begge ikke typen, der lægger op til fyre når vi score. Så hvad skal jeg gøre? Tør ik engang kysse hende på kinden. Har ikke lyst til at blive afvist. Vil være akavet og det kan ende galt hvis hun ikke føler det samme.

(20 år)
Hej 20 årig
Det kan være super skønt, når der er en, man kan lide, men det kan også være super forvirrende. Så jeg kan godt forstå, du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
Man fanger ikke altid den andens signaler
Det lyder som om, du er ærgerlig over, at du ikke greb chancen for at lave noget mere, da din veninde lagde op til det. Er det mon rigtigt forstået? Det kan jeg sagtens forstå, hvis du er. For det er super ærgerligt, når man pludseligt opdager, at man er blevet rigtigt glad for en person. Og man så i bagklogskabens lys godt kan se, at den person også gerne har villet noget mere, men man bare ikke har opfanget det.
Men det er ret normalt, at man ikke altid lige fanger den anden signaler i situationen. For når man er i situationen, så er man tit bare i nuet og nyder, at man er sammen med en rigtig god veninde. Og så tænker man måske ikke så meget over, hvad de ting den anden gør og siger lægger op til. Og så er det først bagefter, når man ikke længere er i situationen og begynder at tænke over den, at man opdager, at den anden måske har lagt op til noget mere.
De fleste venskaber kan godt holde til det
Jeg kan sagtens forstå, du ikke helt ved, hvad du skal gøre. For på den ene side så lyder det som om, du er blevet så glad for hende, at du godt kunne tænke dig, at der skete mere. Men på den anden side så er du også lidt bange for, at det kunne blive akavet, hvis du prøver på noget mere, og hun så afvise dig.
Den frygt kan jeg sagtens forstå. For det kan godt føles lidt mærkeligt at skulle være venner, hvis man har prøvet at tage skridtet videre uden, at det lykkedes. Men de fleste gode venskaber kan godt holde til, at sådan noget sker. Måske der lige er en periode, hvor det så er lidt mærkeligt. Men så finder tingene en ny normal, efterhånden som tiden går.
Snak med hende
Du spørger, hvad du skal gøre, når du ikke engang tør at kysse hende på kinden? Den mest direkte måde er at snakke med din veninde om, hvordan du har det. For det er den eneste måde, du kan finde ud af, om hun har det på samme måde. Og hvis det nu viser siger, at hun har det på samme måde, så kommer tingene måske mere naturligt derfra? Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes, det lyder mega grænseoverskridende at fortælle din veninde om dine følelser. For når man gør det, så er der også en risiko for, at man kan blive afvist. Men nogle gange er man nødt til at tage en chance, når det kommer til kærlighed.
Allier dig med fælles venner
Det lyder som om, du har nogle fælles venner eller bekendte med din veninde. Hvis du har det, så kan du måske også alliere dig med dem og prøve at snakke med dem om, hvad du føler for din veninde. Måske er du heldig, at din veninde også har fortalt dem noget om, hvad hun føler for dig. Det kan nogle gange være en lidt mere indirekte måde at have held med at finde ud af, om den anden er interesseret.
Snak med nogen
Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig bare at snakke med nogen om, hvad du føler for din veninde. Det kunne for eksempel være nogle venner, en god søster eller bror eller en helt tredje person. For når man er rigtigt glad for en, så kan det godt fylde rigtigt meget indeni. Og så kan det være rigtigt rart at få lukket trykket lidt ud ved at dele sine tanker med nogen.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen om, hvad du føler for din veninde. Hos Headspace er man nemlig altid velkommen, hvis man er ung og har brug for nogen at snakke med. Og der er ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om hos Headspace. Du kan også være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med kærligheden. Jeg håber, at den lykkedes for dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper