Kære brevkasse
Jeg står i en situation hvor jeg er blevet forelsket i en fyr og jeg ved det er for sent at prøve at komme sammen med ham og mit problem er at det her er sket for mig to gange, hvor jeg indser at jeg har følelser for en person når det allerede er forsent. Hvad kan jeg gøre for at det ikke sker igen, fordi det er virkelig hårdt at jeg havde chancen hele tiden men først opdager hvad jeg føler, når det er forsent mellem os.
Mvh
Forvirret pige

(Pige, 18 år)
Kære Den forvirrede pige
Det er bare super hårdt at opdage, at man er forelsket, når løbet er kørt. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det er super hårdt, at det er sket for dig et par gange nu.
Giv dig selv plads
Æv, hvor lyder det super hårdt, at du er blevet forelsket i fyren nu, hvor du ikke længere har mulighed for at gøre noget ved det. For ulykkelig forelskelse kan virkeligt bare gøre ondt. Specielt hvis der måske faktisk var en chance for, at det kunne være blevet til noget, hvis man havde opdaget sine følelser lidt tidligere. For så kan man måske gå rundt og være rigtigt ærgerlig og tænke på alle de ting, der måske kunne være sket. Så det er også super vigtigt at passe på sig selv og give sig selv plads til at være ked af det og ærgerlig, når man oplever ulykkelig forelskelse. Derfor linker jeg dig lige til en artikel om, hvordan man kan være lidt god ved siden selv, hvis man er ulykkeligt forelsket.
Passer du lidt for godt på dig selv?
Det kan være svært at svare på præcis, hvad du kan gøre for at undgå, at det sker igen. For hvad du kan gøre, afhænger jo også lidt af, hvorfor du først lægger mærke til dine følelser, når det er for sent. Og det kan der være rigtigt mange grunde til. Men nogle gange så kan man have det sådan, hvis man passer lidt for meget på sig selv, mens man stadig flirter med den anden. Og måske lidt ubevidst gemmer sine følelser lidt for meget væk, fordi man er bange for at blive såret, hvis man lader sig selv blive forelsket. Jeg ved ikke, om det giver mening for dig?
Kast dig mere ud i det
Hvis det er sådan, du har det, så kan det måske hjælpe at prøve at kaste dig lidt mere ud i det, næste gang du flirter lidt med en. Og måske prøve at lave nogle kæresteting sammen, også selvom du ikke er helt sikker på, hvordan du har det endnu. For så kan det være, at følelsen af forelskelse lige så langsomt dukker op, hvis du giver lidt mere slip. Og måske også giver dig selv lov til at mærke dine følelser. Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort. For man kan måske være bange for at blive såret og afvist, hvis man åbner sig mere op og kaster sig lidt mere ud i det. Men det er desværre bagsiden af kærligheden. Og hvis man ikke prøver, så finder man i hvert fald aldrig ud af, om det kunne være blevet til noget mere.
Snak med nogle om det
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har nogle veninder, som du kan snakke med om det her? Hvis du har, så er det nemlig rigtigt oplagt at gøre det. For det der med at opleve forelskelse er noget, som de fleste unge har prøvet. Og jeg tror også, at der er rigtigt mange, der har prøvet at stå i den trælse situation, at de opdagede deres følelser lidt for sent. Så måske er der nogle af dine veninder, der har oplevet lidt af det samme som dig? Hvis der er, så kan det jo være, at de kan fortælle dig, hvad der har hjulpet dem. Måske er der noget af det, du kan bruge? Selv hvis der ikke lige er nogen af dem, der har oplevet det samme, så tænker jeg, at der nok alligevel er en del af dem, der har oplevet at være ulykkeligt forelsket. Og det kan bare være så rart at snakke med nogen, som kan huske lige præcis, hvor træls og hårdt det er, når man er ulykkeligt forelsket.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper