Hej Mindhelper
Mig og min kæreste er næsten lige gået fra hinanden efter 2 år, og nu er jeg begyndte at overtænke alt for meget! Jeg bliver med at tænke “hvad nu hvis han finder en anden”, “hvad nu hvis han faktisk er over mig”, “hvad nu hvis han er sammen med en anden pige” eller “ hvad nu hvis jeg mister ham helt”
Jeg er en person der overtænke en del og det her overtænke jeg bestemt meget lige pt. Og var lyst til at græde være gang jeg tænker over det… for så begyndt jeg nemlig også at tænke over om det var der forkert valg vi traf…
håber i kan hjælpe mig.
Hilsen mig..

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det er super hårdt at gå fra sin kæreste. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Jeg er ked af at høre, at du og din kæreste er gået fra hinanden. For selvom det måske er noget, man har været enige om, så er det altid super hårdt at gå fra sin kæreste. Specielt når man har været sammen længe, som du og din kæreste var. For man mister jo på en måde et menneske, som man har været rigtigt glad for at have i sit liv. Og som man har mange gode minder med, også selvom man er blevet enige om at gå hver til sit. Derfor er det også helt normalt, at du er blevet påvirket af, at du og din kæreste er gået fra hinanden. Og at det har sat i gang i en hel masse tanker hos dig.
Det bliver bedre med tiden
Det lyder som om, det der fylder meget i dine tanker er, om din kæreste mon allerede er ovre dig og har fundet en ny. Og det er helt forståeligt, at det er sådan nogle tanker, der fylder lige nu. For når der er nogen, der har betydet meget for en og fylder meget i ens tanker. Så er tanken om, at de allerede er videre ikke særligt rar. For man vil jo gerne have, at man også har betydet noget for dem.
Når man lige er gået fra sin kæreste, så kan det føles som om, de tanker aldrig går over. Og det kan måske føles som om, man aldrig kommer videre. Men det er helt normalt at have det sådan. Og det er helt okay, at det er sådan, det er lige nu. For det lyder ikke som om, det er særligt lang tid siden, dig og din kæreste gik fra hinanden. Så tankerne skal nok komme til at fylde mindre og mindre som tiden går, for de er en helt normal del af at have kærestesorger. Og kærestesorger går altid over igen med tiden. Men hvis du gerne vil have nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at gøre det lidt nemmere, mens du har kærestesorger, så kan du læse vores artikel med gode råd imod kærestesorger. Der tænker jeg, der er nogle gode råd, du kan bruge.
Der er tit en grund
Det lyder også som om, du nogle gange kommer til at tænke over, om det var et forkert valg I tog, da I slog op. Det er også helt normalt, at den tanke kan poppe op. For når man savner sin kæreste helt vildt meget, fordi man har slået op, så kommer man tit til at tænke på alle de gode minder, man havde sammen. Så kan det godt komme til at føles som om, det var et helt forkert valg, man tog. Jeg kan selvfølgeligt ikke vide, om det var et rigtigt eller et forkert valg i tog. Men jeg tænker, at der jo som regel altid er en grund til, at man slog op til at starte med. For hvis ikke der var et eller andet i forholdet, der ikke fungerede, så havde man som regel ikke fået tanken om at gå hver til sit i første omgang.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, at du og din kæreste er gået fra hinanden? Hvis du ikke har det, så synes jeg nemlig, du skal gøre det. For selvom det ikke får dig og din kæreste til at blive kærester igen, så er det rigtigt rart at have nogen at dele sine tanker med, når man har kærestesorger. Sådan så man ikke skal gå rundt med sine tanker helt alene.
Derfor tænker jeg på, om du for eksempel har en rigtigt god ven eller veninde, du kan snakke med? Så ville det nemlig være oplagt med at snakke med hende eller ham. De fleste unge har nemlig oplevet at have kærestesorger på et tidspunkt. Og det kan være rigtigt rart at snakke med nogen, som har haft det lidt ligesom en selv. Men hvis du hellere vil snakke med dine forældre eller en anden, du er tryg ved, så kan du også gøre det. Det vigtigste er bare at have nogen at dele sine tanker med.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke fremover. For det er rigtigt hårdt at gå fra sin kæreste, men det skal nok blive godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper