Hej Mindhelper
Hej jeg er en pige på 15 år og er bange for om første gang, hvad hvis jeg ikke kan holde til det, hvad hvis jeg er for stram?

(15 år)
Hej med dig
Der er rigtig mange, som er bekymret for deres første gang. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet ind til os og delt dine tanker.
Det er normalt at bekymre sig
Du skriver at du tænker over, hvordan det mon bliver den første gang. Den bekymring er der mange unge, som går med. Derfor kan det også føles både enormt spændende, men også lidt skræmmende. Når man skal gøre noget, som man aldrig har gjort før, giver det god mening, at man er lidt nervøs. Sådan tror jeg, at der er rigtig mange, som har det. Men det kan også være en god ide at huske på, at det er okay at være nervøs. Derfor kan det nogle gange hjælpe, at acceptere at nervøsiteten er der, i stedet for at kæmpe imod den.
Mærk efter
Noget af det vigtigste man kan gøre, første gang man har sex, er at mærke godt efter og tage det stille og roligt. Det er en super god ide, at mærke efter hvad man selv føler sig klar til og respektere ens egne grænser. Prøv at snak med din partner om, hvordan du har det og hvad de siger til det hele. Du kan også læse flere gode råd i vores artikel om, at have sex for første gang
Nogle synes det hjælper rigtig meget at tale med sin partner om nervøsiteten. For på den måde, skal man nemlig ikke prøve at skjule, at man er nervøs. Måske er den anden person faktisk også lidt nervøs. Og selv hvis de ikke er det, er det altid en super god ide at snakke om, hvordan man har det, inden man har sex. På den måde er der intet hemmeligt i det, og man kan måske nemmere slappe af.
Tal med en ven
Når man går med en masse bekymringer, om ens første gang, kan det være en god ide at få lidt luft til dem. Derfor tænkte jeg på, om du mon har en god ven/veninde, som du kan snakke med? De har måske været i samme situation som dig og haft de samme bekymringer. Måske har de endda et godt råd eller to, som du kan bruge. Nogle gange, så hjælper det med at tage noget af luften ud af ens bekymringer, hvis man får snakket med en anden.
Sexlinien
Her til sidst, vil jeg også lige fortælle dig om Sexlinien. Hvis du ikke kender den, så er det en hjemmeside med en masse forskellig information om kroppen og sex. Udover det, så har de også en chat og en telefon, som man kan ringe til. De rådgivere, som sidder ved Sexlinien, er vant til at tale med unge om sex. De kan derfor være rigtig gode at tage fat i, hvis man er bekymret eller nervøs for ens første gang. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan fylde rigtig meget, at gå og bekymre sig om ens første gang. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du får mærket efter.
De bedste hilsner fra en Mindhelper