Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18 år, og jeg har aldrig haft sex. Jeg føler mig helt vildt uerfaren ift. mine veninder, der alle mistede deres mødom omkring 14-16 års alderen. De har alle haft kærester eller en eller anden form for romantisk forhold. Jeg har altid sagt nej, hvis en dreng spurgte mig, om jeg ville med ham hjem (altså have sex), mest fordi jeg ikke følte mig tryg ved dem eller situationen generelt. Der har jeg altid været god til at sætte mine grænser. Men nu er jeg nået til et punkt, hvor jeg gerne vil have sex, og der er en dreng jeg har kysset med et par gange, og han har endda spurgt om jeg vil ses en dag, men afviser ham altid, fordi jeg synes, at det er for grænseoverskridende, selvom jeg egentlig synes, at det er spændende på samme tid. Og ja, jeg vil gerne have sex med ham.
Problemet er bare, at jeg holder mig enormt meget tilbage og udsætter altid vores ’date’. Mest fordi jeg er bange for, hvad han tænker om mig, ift. at jeg er jomfru, for det ved han ikke, og jeg ved ikke, om jeg skal fortælle det til ham eller hvordan. Han er nemlig meget erfaren. Synes han ik, at det er mærkeligt for en 18-årig? Han tror nemlig, at jeg er erfaren.
Har brug for råd.

(18 år)
Kære Pige på 18 år
Det kan sætte en masse tanker i gang, når man har mødt en dreng, som man gerne vil have sex med. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Aldrig haft sex
Du skriver, at du ikke har haft sex endnu og føler dig helt vildt uefaren sammenlignet med dine veninder.  Det kan godt fylde en hel del, når man er ung, og man ikke har haft sex endnu. For mange unge føler, at sex er sådan en ting, som de burde have haft. Derfor kommer man let til at sammenligne sig med andre. Og så kan man godt komme til at føle, at det er forkert f.eks. ikke at have lige så meget erfaring, som dem man kender.
Men det er meget forskelligt fra person til person, hvornår man har sex første gang. Derfor er det også helt normalt ikke at have særlig meget er erfaring, når man er 18 år. Flere unge har først sex når de er oppe i 20’erne. Og der er også nogle, som er endnu ældre, eller som slet ikke er interesseret i at have sex. Derfor er det vigtigste også, at mærke efter, hvad der føles rigtig for en. Og det lyder til, at du har været ret god til det, og har kunne sætte nogle sunde grænser. Og det er en mega god evne at have!
Sex for første gang
Det kan føles ret dejligt og spændende at møde en person, som man har lyst til at have sex med. Men det kan også puste til ens nervøsitet. For er man nu god nok? hvordan kommer det til at føles? og hvad forventer den anden man kan?
Tanker som dem tror jeg, at de fleste unge har prøvet at have før deres første gang. Og tankerne kan også sagtens komme, hvis man har haft sex før, og man f.eks skal have sex med en ny for første gang. Derfor kan man også godt blive nervøs eller spændt, selvom man har meget erfaring. Og det er også naturligt, at få nogle ambivalente følelser, hvor man måske kommer til at bakke ud på en aftale fordi tankerne og nervøsiteten spænder ben for en.
Tal med ham
Du skriver også, at du er i tvivl, om du skal fortælle ham drengen, at du er jomfru. For du er i tvivl om, hvad han vil tænke om det. Jeg kan selvfølgelig ikke med sikkerhed vide, hvad han vil tænke. Eller om han vil synes, det er mærkeligt. Men jeg tror, at langt de fleste, har det helt fint med, at den de har sex med, er jomfru. Og tit lægger man måske selv mere i det med, ikke at have haft sex, end den anden gør. Du kan også prøve at vende det om. Hvad ville du tænke om en anden, som ikke havde haft sex før?
Jeg kan ikke sige, hvad der er det rigtige for dig at gøre. For det er dit valg. Og derfor skal du gøre det, som føles rigtigt for dig.
Mange unge, som skal have sex første gang, har det dog bedst med at fortælle den de skal være sammen med, at det er deres første gang. For det er lidt sådan en situation, hvor det kan være rart at spille med åbne kort. Det kan også være med til at punktere noget af nervøsiteten og forventningerne til en selv. Og det kan i sidste ende være med til, at oplevelsen bliver bedre.
Du kan læse lidt mere, om det at have sex første gang i vores artikel Sex første gang: er jeg klar? Her er der nemlig også 6 gode råd, til hvordan den første gang bliver en god oplevelse.
Tal med dine veninder
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med dine veninder om situationen? Det kan nemlig være meget rart, hvis man går og er i tvivl om, hvad man skal gøre. Måske har de også nogle råd, som du kan bruge. Og selv hvis de ikke har, så vil de fleste gerne lytte, når der er noget, man bøvler med.
Sexlinien
Hvis du gerne vil tale med nogen udefra, som er vant til at tale med unge om sex. Så kan jeg anbefale dig Sexlinien. Hos Sexlinien har de en chat, man kan skrive til og en telefon man kan ringe til. I begge dele kan du være anonym. Og rådgiverne er rigtig flinke og dygtige. Så dem kan jeg virkelig anbefale.
Der kan være en masse tanker omkring den første gang, man skal have sex. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så ønsker jeg dig held og lykke med det hele.
De bedste hilsner fra en Mindhelper