Hej brevkasse.
Jeg har igennem de seneste 2 år været i et par forhold men er begyndt at tvivle meget på mih selv. Jeg er bange for jeg ikke finder en god fyr, når det de andre gange er gået galt. Altså jeg tænker på at hvis det ik gik med de andre forsi der måske var noget galt med mig ville det aldrig holde med en ny.
Lige nu er jeh ret glad for den her dreng men kan ikke rigtig snakke om det fordi jeh føler mine veninder ikke støtter mig fordi han rr yngre. Men jeg er også virkelig bange for at gøre noget forkert eller tænke noget forkert. For altså vi har kun puttet lidt, intet sexuelt

(15 år)
Kære du
Det lyder til at du går med en masse svære tanker. Det kan være rigtig svært at gå og tvivle på, om man mon gør noget forkert i parforhold og samtidig måske føle, at man ikke får så meget støtte fra sine veninder. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Der skal to til tango
Det lyder til at de her tanker om, at der er noget galt med dig, fordi det ikke gik med dine andre forhold, fylder en del hos dig. Når man har været kærester med nogen, og man så slår op, så er det helt naturligt, at der kan poppe sådan nogle tanker op. Det kan være, at man er rigtig ked af det, såret eller sur. Og så er det helt naturligt, at man kommer til at tænke på, hvad der mon gjorde, at forholdet ikke gik. Og ofte er der måske ikke lige en specifik grund til, at det ikke gik. Tit er det en blanding af rigtig mange ting. Derfor er det også meget sjældent, at et forhold går i vasken pga. den ene. Det er ofte fordi, der har været noget fra begges sider, som ikke er gået. Derfor tænker jeg også, at der nok skal være en rigtig sød og dejlig fyr til dig derude, hvor det vil holde og være rart for jer begge. Og det lyder til, at du måske allerede har fundet en fyr, som du er lidt vild med.
Undersøg dine bekymringer som en detektiv
Du skriver, at du er ret glad for ham fyren. Og det kan være rigtig dejligt at være forelsket og mærke at sommerfuglene flyver rundt i maven på en. Men samtidig kan det også være lidt forvirrende, og man kan blive lidt usikker og komme i tvivl, om man mon gør noget forkert. Du skriver også, at du er bange for at komme til at gøre eller tænke noget forkert. Men du skriver ikke så meget om, hvad det er du er bange for at komme til at gøre eller tænke.
Derfor kommer jeg til at tænke på, hvad det mon er, du er bange for sådan helt konkret?
Sommetider kan det være lidt svært helt præcist at sætte ord på, hvad det er man er bekymret eller bange for. Derfor kan det være en rigtig god ide at undersøge sine bekymringer som en detektiv. Det kan nemlig også hjælpe en til at få skruet lidt ned for bekymringerne. I vores artikel undersøg dine bekymringer som en detektiv, kan du læse lidt mere om, hvordan du kan gribe det an. Jeg tænker at det måske kunne være rart for dig, så du ikke skal gå og have så ondt i maven og være bange for at gøre eller tænke noget forkert.
Snak med fyren
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med fyren om, hvordan du har det. For når man går med en masse tanker og bekymringer, kan de godt komme til at vokse sig store inde i hovedet. Og så kan det hjælpe at snakke om dem, og på den måde få punkteret nogle af bekymringerne, så de ikke fylder så meget.
Så kan I måske også snakke om, hvordan I har det med hinanden og hvad I hver især er klar til og har lyst til. For det kan være rigtig rart at have nogle klare rammer. Så man ved, hvordan den anden har det og ikke skal gå og være bange for, om man kommer til at gøre noget forkert.
Kan du prøve at snakke med dine veninder?
Du skriver også, at du ikke føler at du kan snakke med dine veninder om, hvordan du har med fyren. Det kan være rigtig svært at have den følelse at gå med. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kan prøve at snakke med dine veninder om det alligevel? For sommetider kan man godt komme til at føle eller tænke, at de ikke vil støtte en, og når man så fortæller dem det, så er det måske helt modsat. De fleste veninder vil nemlig rigtig gerne have, at man er glad og har det godt. Derfor tænker jeg også, at dine veninder måske gerne ville støtte dig, hvis du fortæller dem, at du faktisk er rigtig glad for ham fyren. Så hvis du har mod på det, tænker jeg at det ville være en rigtig god ide, at give det et forsøg.
Headspace
Hvis du tænker. at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det. Og uanset hvordan du vælger at kontakte dem, vil de altid rigtig gerne hjælpe og lytte.
Det kan være svært at gå og bøvle med tanker om, der er noget galt med en og være bange for at gøre noget forkert. Derfor håber jeg også, at mit svar er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker i din retning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper