Hej
Jeg er en 20-årig pige som skriver, da jeg er bange for at jeg er verbal voldelig (verbal abusive) i mit parforhold. Jeg har søgt på nettet, og kan finde meget om råd m.m. hvis man udsat for verbal/psykisk vold, men ikke noget, hvis man selv udsætter andre for det.
Jeg er vokset op i et hjem hvor man snakker meget hårdt til hinanden, og jeg oplever at hvis nogen kommer meget tæt på mig, bliver jeg meget hård overfor personen. Mere præcist kritiserer jeg utrolig meget- ikke fordi jeg mener det. Men fordi min humor er at sige ”fuck du er grim”, ”fuck du er dum” ud af det blå. (Det gør jeg ogs derhjemme).
Jeg oplever, at jeg i løbet af en dag konstant kommer med sådanne kommentarer. Og selvom jeg ikke mener det og siger det bare er for sjov, ved jeg at sådanne kommentarer påvirker modtageren.
Jeg har ikke lyst til at udsætte min kæreste for det, og er opmærksom på det. Men kan ikke finde ud af at stoppe. Min kæreste er meget tålmodig og finder sig i meget. Men det gør også, at jeg sommetider føler at jeg vil beskytte ham bedst, ved ikke at være sammen med ham.
Opsummeret vil jeg gerne vide hvad man gøre for at stoppe med at være verbal voldelig?

(20 år)
Kære 20-årige pige
Når man er bekymret for, hvordan ens måde at tale på påvirker andre, er det super godt, at række ud efter hjælp. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind. Det er mega godt gået.
Verbal vold
Du skriver, at du er bange for, om du er verbalt voldelig overfor din kæreste. Du har f.eks. en tendens til at være lidt hård og joke med, at sige kritiske ting til ham.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg ikke umiddelbart, at du er verbal voldelig overfor din kæreste. Når man er verbal voldelig, siger man ting til sin kæreste, hvor man bevidst prøver at nedgøre eller kontrollere dem. Formålet er her, at få magt over sin kæreste, eller manipulere med personen.
Derfor handler det også meget om, hvad intentionen er bag det man siger, når man skal finde ud af, om der er tale om, verbal vold. Men her skriver du, at det er din måde at joke på, og at du ikke mener det. Derfor tænker jeg heller ikke, at du siger de her ting til din kæreste, for at manipulere eller nedgøre ham. Er det rigtigt forstået?
Arbejd med det
Men jeg tænker stadig, at det er super godt, at du er opmærksom på, hvordan du behandler din kæreste. Det er en god egenskab at have. Og det at du tænker meget over det, er også et tegn på, at du gerne vil din kæreste det bedste. Og at du derfor heller ikke vil såre ham, med den måde taler til ham på.
Når man er vant til at tale hårdt til folk omkring sig, eller når man er vokset op med, at man joker vet at kritisere hinanden. Så kan det være svært, at lægge den måde at være på, fra sig. Men med øvelse, kan man vænne sig af med det. Man kan sige, at det er en dårlig vane, som man skal bryde.
Når man skal bryde en dårlig vane, kan det tage tid. Især hvis det er noget, som man har gjort rigtig længe. Men du har allerede taget det første skridt – du er blevet opmærksom på, at der er noget, du gerne vil ændre. Og det er helt naturligt at falde i, og at måden at tale på, ikke bare sådan lige forsvinder. Du kan læse mere om, at ændre vaner, i artiklen Dårlige vaner: sådan giver du dem et los bagi.
Snak med kæresten
Når man jokker i spinaten og får sagt noget, som man fortryder, så er noget af det bedste man kan gøre, at sige undskyld. Derfor tænker jeg også, at det måske kan hjælpe dig med, at få gjort kål på vanen med, at kritisere din kæreste.
Så måske kan du prøve, når du kommer til at tale hårdt til din kæreste næste gang, at snakke med ham om det bagefter. Du kan f.eks prøve at sige “Øv nu lagde jeg mærke til, at jeg kom til at tale hårdt til dig igen. Det må du undskylde”. På den måde kan du vise din kæreste, at du godt er klar over, at det måske ikke er en super fed måde at tale på. Samtidig tager du ansvar, og signaler at – hey, jeg arbejder på det. Måske kan det også være med til, at det med at ændre vanen, kommer lidt mere ind under huden.
Snak med andre
Når man går og bøvler med nogle ting, er det en rigtig god ide, at snakke med andre om det. Så har du en god veninde, en søskende, eller en helt tredje, som kunne være god at snakke med?
Det kan være rart, at få nogle af de tanker man går rundt med i hovedet, ud. Så kan den man taler med også fortælle, hvad de tænker om ens situation. Og ellers kan det også bare være godt, at der er en, som lytter.
Headspace
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted man kan komme, når man er ung, og få samtaler. Det kan være en super god ting at have i baghånden, når man gerne vil arbejde med sig selv. For hos Headspace kan man snakke, om lige præcis det, som fylder hos en.
Der ligger Headspace-centre i de fleste større byer. Så du kan prøve at tjekke ud, om der er et tæt på dig. Ellers kan du også altid skrive til dem, på deres chat, og få en snak der.
Det kan fylde meget, når man kæmper med dårlige vaner. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper