Kære mindhelper.
Her for ikke så længe siden slog jeg op med min kæreste. Det har været rigtig hårdt. Det var egentlig begyndt ikke at gå så godt mellem os, men jeg blev i det et stykke tid, sådan at jeg ikke skulle blive alene.
Men nu hvor vi ikke er sammen mere, er jeg bare så bange for at jeg aldrig finder en kæreste igen, og det kan godt være jeg kun er 15, men jeg føler selv jeg er længere fremme end andre på min alder, og jeg tænker meget på det, og min fremtid og sådan noget, med børn og familie.
Jeg håber i kan hjælpe

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at det har været rigtigt hårdt at gå igennem det her kærestebrud for dig. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Kærestesorg
Det er helt normalt, at blive bekymret for om man kan møde en ny, når man går gennem et kærestebrud. For så sidder man tit tilbage med sådan en sorg over, at ens kæresteforhold ikke gik. Og det kan sætte gang i en masse tanker og bekymringer om fremtiden. Derfor tænker jeg også, at du reagerer fuldstændigt normalt, når du fortæller, at du kan blive nervøs for fremtiden. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du står her på den anden side af kæresteforholdet og tænker “altså, finder jeg nogensinde en anden fyr, som jeg har lyst til at være sammen med?” Det korte svar er: ja, det gør du.
Det kan godt være, at det ikke føles sådan lige nu. Men jeg tænker også, at det er kærestesorgen, som påvirker dig. Men kærestesorgen skal nok blive mindre med tiden og så vil dine bekymringer vil nok også blive færre. Du kan læse mere om kærestesorg her, hvis du vil have lidt gode tips til, hvordan du kan passe godt på dig selv i den periode.
Det skal nok komme
Som du selv skriver, så er du 15 lige nu. Og det betyder, at du i de næste mange år vil komme til at møde mega mange forskellige mennesker. Eksempelvis hvis du skal på efterskole, i gymnasiet, begynde at arbejde eller lave noget helt fjerde. Derfor er der også rigtigt god mulighed for, at du møder en masse forskellige fyre, og måske endda nogle stykker, som du synes virker søde. Derfor tænker jeg også, at alt det med børn og familie nok skal komme, når det er ved at være tid til det.
Snak med nogen omkring dig
Hvis du har lyst kan du prøve at snakke med nogen omkring dig om dine tanker. Det kunne være dine forældre, en god ven eller veninde. For det kan være rigtigt rart at snakke med nogen, hvis man er gået gennem et kærestebrud og har mange bekymringer. Så kan du nemlig få et par ekstra øjne på situationen og have nogle at støtte dig op af, indtil det hele lysner lidt igen. Måske er der en du kender, som ville være god at snakke med?
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig rådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det der lige fylder. De er super søde og dygtige, og du kan være helt anonym,  hvis du har lyst til det. Dem kan jeg varmt anbefale.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper