Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på 17 år. Jeg har haft en kæreste i et halvt år. Det er som sådan ikke et problem, problemet er at min kæreste er 13 år og bliver 14 til sommer. Hun har signaleret flere gange at hun gerne vil have sex med mig, men jeg har sagt fra flere gange da det er ulovligt. Hvad skal jeg gøre?

(17 år)
Hej Dreng på 17 år
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at finde ud af, hvad du skal gøre i forhold til din kæreste på 13 år. Derfor er det også godt at du rækker ud og skriver herind til os.
Den seksuelle lavalder er 15 år
Du skriver, at din kæreste flere gange har signaleret, at hun gerne vil have sex med dig, men du har sagt fra, fordi det er ulovligt. Det tænker jeg er rigtigt fornuftigt af dig. I Danmark er den seksuelle lavalder nemlig 15 år, og det betyder at man kan blive straffet, hvis man er over 15 år og har sex med en, som er yngre end 15 år. Og for din egen skyld, vil jeg derfor virkeligt anbefale dig ikke at have sex med din kæreste før hun er 15 år. For det kan have rigtigt store konsekvenser for dig, hvis du bliver anmeldt for dette.
I Sexlinines artikel om den seksuelle lavalder står der også lidt mere om alle reglerne. Så jeg tænker, at det kunne være en god idé for dig, at læse denne.
4 år er en stor aldersforskel i teenageårene
Du er 17 år, og din kæreste er 13, så der er fire år mellem jer. I teenageårene kan en aldersforskel på fire år være ret meget. Der kan nemlig være ret stor forskel på, hvor man er i livet, når man er 13 år og er i starten af udskolingen, og når man er 17 år, og måske går i gym eller på en anden ungdomsuddannelse.
Det kan godt komme til at skævvride et kæresteforhold lidt. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en ide at overveje, om I skal blive ved med at være sammen?
Jeg ved godt at det kan være en ret hård besked at få, når man er glad for en anden person. Men der er stadigvæk 1,5 år til hun fylder 15 år. Og jeg tænker at det måske er bedre for jer begge, så I ikke ender i en situation, hvor du måske kommer til at gøre noget ulovligt, som kan få rigtigt store konsekvenser for dit liv.
Snak med nogen om det
Når man går med en masse tanker og overvejelser, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det, og hvad du skal gøre. Det kan fx være en god ven eller en anden, som du er tryg ved.
Du er altid velkommen hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der en hel masse søde og rare rådgivere, som er vant til at snakke med unge. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på deres chat.
Det kan godt være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når der er stor aldersforskel på en selv og ens kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Varme tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper